5 Sebab Mengapa Perlukan Ambil Kolagen HARI INI

Kolagen memang terkenal dengan manfaat positifnya pada kesihatan badan. Teringat suatu masa heboh nak dapatkan kolagen dari rumpai laut. Saya juga antara yang terpengaruh juga. Apa yang lebih penting kita kena tahu apa kenapa kita perlukan Kolagen hari ini!





1. Bahan Utama Untuk Kulit Yang Kukuh



30% protein dalam badan kita adalah kolagen. Tugas kolagen ini adalah memegang semua sel kulit bersama untuk mengekalkan keanjalan kulit serta memastikan bahagian dalaman dan luaran kulit tetap kuat.

Apabila kita terdedah dengan pelbagai faktor terutamanya umur yang akan menyebabkan kulit akan beransur-ansur hilang keanjalan dan kekukuhan. Antara cara yang menarik minat saya untuk menguji keanjalan kulit adalah menggunakan teknik "Snap Pinch Pout" yang ditunjukkan oleh Dr Terry seperti di dalam video.



Dengan menambahkan suplemen kolagen ke dalam regim suplemen harian anda, anda boleh rasa bebas dari kulit melendut dan berkedut.

2. Kolagen Menyokong Kesihatan Sendi


Ramai orang yang meningkat umur mengalami masalah sendi dan akan lebih ketara apabila perlu melakukan aktiviti seperti menaiki dan menuruni tangga. Ini disebabkan kolagen yang berkurangan.

Kolagen membentuk blok bangunan asas pada sendi. Peranannya sangat penting untuk menyokong sendi yang kukuh dan lebih fleksibel. Ia kaya dengan asid amino untuk memberi sokongan dan keanjalan kepada tisu penghubung seperti tulang rawa, tulang, tendon dan ligamen untuk menyokong dan meneruskan aktiviti aktif seharian termasuklah bersenam dan bersukan.

3. Katakan Ya Kepada Rambut dan Kuku Sihat


Rambut rosak dan kuku mudah patah atau rapuh adalah gejala kurang kolagen. Kedua-duanya memerlukan kolagen untuk mendapatkan kekuatan dan keanjalan. Ciri-ciri antioksida dalam kolagen membantu melawan radikal bebas yang membuatkan rambut beruban dan menipis serta kukuh yang rapuh. 

Dengan pengambilan kolagen hari ini, anda akan membina gudang penyimpanan kolagen yang mencukup dalam badan dan menyebarkan nutrien di kulit kepala dan membina semula struktur kuku yang sihat. Barulah rambut berkilat dan kuku sihat.

4. Oh Tidak! Pengeluaran Kolagen Berkurangan Setiap Tahun

Selepas umur 20 tahun, badan kita akan menghasilkan kurang 1% kolagen berbanding tahun sebelumnya. Ini yang menyebabkan terhasilnya garis-garis halus, kedutan dan kulit yang kering dan juga kusam. Ini akan menghalang terus menjadikan anda tua sebelum waktunya. Lebih menyedihkan lagi bila ada yang memanggil anda "Makcik" sedangkan umur masih lagi muda. 

Mulakan ambil kolagen sekarang!

Yang terakhir sekali, tahu kan!!

5. Kolagen Rosak Setiap Hari


Pencemaran alam sekitar semakin terus. Masih ingat lagi kes pencemaran Sungai Kim Kim di Johor. Bukan itu sahaja penggunaan bahan kimia merbahaya dalam kosmetik, sinaran UV dan pengambilan makanan harian semuanya mencetuskan radikal bebas yang akan menyerang kulit anda dan merosakkan kolagen. 

Jika pendedahan ini berterusan, dalam jangka masa panjang ia boleh mengakibatkan kolagen menjadi semakin rendah dan menghasilkan penuaan yang pramatang. Agak sukar untuk kita elak dari semua ini kan!

Lebih baik anda kekalkan tahap optimum kolagen dengan pengambilan harian untuk kulit sihat dan muda.

Tips Pemilihan Kolagen Di Pasaran

Disebabkan lambakan produk di pasaran, kita lebih terpengaruh dengan iklan berbanding kualiti produk. Bahaya sangat untuk kesihatan. Ini tips untuk anda memilik kolagen:-

  • Diekstrak dari ikan air dalam seperti ikan merah kerana keupayaannya untuk menarahan tekanan bawah air yang melampau. Ia menjadikan sumber kolagen yang tahan lama dan berkualiti tinggi
  • Lihat dilabel, kolagen mesti diperkaya dengan vitamin C dan vitamin B untuk menggalakkan kolagen
  • Kolagen Marine adalah pilihan lebih baik kerana 
    • mempunyai kadar penyerapan yang sangat baik kerana ia mempunyai zarah yang lebih kecil.
    • meningkatkan sintesi kolagen pada lapisan dermis dengan cekap yang dapat membantu menggalakkan kesihatan kulit, tulang dan sendi

Cadangan Produk Terbaik Collagen Plus Powder


Dapatkan sekarang!!

Hubungi Shidah Abdullah 
Whatsapp/sms : 012-6240197 


Sumber : Shaklee Today
Read More

AWAS! Ini Cara Mudah Untuk Kekalkan Bentuk Badan

Ramai nak cantik tapi salah cara. Buat crash diet la sampai badan kurus macam orang sakit. Kunci kejayaan dalam pengurusan berat badan sebenarnya adalah bergantung pada jumlah kalori yang kita ambil dan kita bakar. Bukan kita ambil dan simpan ye.

Untuk turunkan berat badan dengan cara yang betul, elak kehilangan otot. Apa anda perlu lakukan adalah hidupkan semula enjin-enjin pencen dalam badan dengan bersenam dan bina atau kekalkan jisim otot untuk terus kekal sihat.


Kenapa?

Lebih banyak Otot Lebih Tinggi Kadar Metabolisme Badan 


Badan perlu membakar sekurang-kurangnya minima 50 kalori setiap hari. Antara aktiviti harian seperti berbasikal, Skipping, naik tangga rumah atau pejabat dapat membantu membakar 40 - 50 kalori. 

Tahniah jika anda memang aktif bersenam seperti memasuki perbagai jenis larian, naik bukit dan sebagainya. Memang Kak Idah kagum dan salute lah!. Aktiviti-aktiviti ni bukan sahaja memberi kekuatan pada badan, malah membuatkan badan lebih tegap dan bentuk badan lebih cantik.

Tahu tak? Bila badan mempunyai otot yang lebih banyak, otot itu sendiri boleh membakar sehingga 50 kalori setiap hari. Sendiri tau! Bestkan. Semakin banyak otot yang dimilik, lebih banyak kalori yang akan dibakar sehari. 

Lebih Banyak Otot Perlu Lebih Protein dan Senaman


Tapi ingat ye.. jaga pemakanan terutama pengambilan protein sebab pengambilan protein yang rendah akan menurunkan metabolisme badan dan menghalang usaha anda nak turunkan berat badan.

Ambil protein yang mencukupi dan 'package'kan dengan senaman. Sumber protein adalah seperti telur, dada ayam, greek yogurt, susu, kacang almond, protein shake. Protein ini akan membantu membina tisu yang sihat dan membantu pembentukan otot anda. 

Senaman akan membina jisim otot dan meningkatkan metabolisme semulajadi badan supaya anda mencapai matlamat kecergasan dengan cara yang lebih berkesan.

Leusina Membantu Mengekalkan dan Membina Otot


Bila memilih protein, pilih yang boleh membantu mengekalkan jisim otot apabila anda menguruskan berat badan. Gabungkan leusina iaitu sejenis asid amino penting yang membantu mengurangkan berat badan dengan cara yang betul. Leusin tidak dihasilkan oleh badan. Oleh sebab itulah leusin ini harus diambil dari makanan yang ada di sekitar kita.


Leusin berfungsi membantu tubuh badan untuk mengekalkan dan membina otot tanpa lemak. Bukan tu sahaja, ia akan menyokong metabolisme yang sihat dan memelihara otot. Ia juga dapat membantu menurunkan gula darah dan meningkatkan produksi hormon.

Cinch® Shake Mix Diperkaya dengan Leusina


Dalam kesibukan seharian ni ramai memilik minuman shake untuk sarapan dan waktu sibuk dengan mesyuarat dan urusan harian. Cinch Shake ini memang lengkap dan pantas untuk disediakan. Rasanya memang yang lazat  dan berkhasiat untuk anda. Ia membekalkan nutrien seumpama satu hidangan, tetapi rasanya enak seperti pemanis mulut.*
  • Kaya dengan protein dan kalsium.
  • Mengandungi serat yang tinggi, iaitu 6 gram setiap sajian.
  • Makanan tanpa kolesterol
  • Diperkaya dengan Leusina untuk membantu pembentukan otot dan membakar lemak badan untuk berat idaman.
  • Mengandungi 21 vitamin dan mineral penting

3 pilihan perisa iaitu Vanila, Cafe'Latte dan Coklat. KLIK SINI untuk dapatkan Cinch Shake


Tips Penggunaan Cinch Shake Mix

  • Bancuh 2 skup = 48g untuk setiap hidangan dengan air. Sejuk lagi sedap.
  • Boleh dijadikan sebagai pengganti hidangan lazat untuk sarapan, makan tengahari atau malam.
  • Alternatif hebat daripada anda mengambil makanan ringan yang tidak sihat
  • Tambahkan buah-buahan kegemaran anda seperti pisang atau sayuran seperti lobak dan saderi untuk memberikan lebih nutrien tambahan


Testimoni Cinch Shake Mix

Testimoni 1 Cinch Shake Mix

Testimoni 2 Cinch Shake bersama Set Shape Up 

Hubungi Puan Shidah di talian 012-6240197 atau KLIK DI SINI UNTUK ORDER.

Read More

Tips Mengurangkan Risiko Kanser

Topik hari ni tentang bagaimana nak kurangkan risiko terkena kanser. Masyaallah jom sungguh-sungguh elak penyakit ini. Saya baru balik duduk hampir 2 minggu di hospital menunggu anak saya. Macam-macam pesakit kanser yang saya dapat lihat dan juga kecekalan mereka untuk sembuh.

Memang pengajaran untuk kita semua. Mulalah lakukan tips ini agar kita dapat elak dan menjauhi risiko sakit kanser.

1. Bersenam agar kalori dibakar dan badan kekal sihat dan fit. Ini dapat memastikan sel badan kita sihat dan tidak dipengaruhi anasir tidak sihat dari luar dan dalam yang menumpang. Bila badan tak sihat memang mudah sel badan rosak.

2. Minum air yang cukup terutama air kosong. Kenapa? Kita perlu tingkatkan oksigen dalam badan yang membantu menghasilkan tenaga yang cukup dan metabolisma badan. Ia juga dapat mengawal suhu badan, nutrien dan oksigen.

3. Jaga usus dengan baik. Tempat penting yang membantu membuang toksik melalui pembuangan. Cara jaga senang saja dengan pengambilan serat dari buah dan sayuran. Ini dapat lancarkan masalah sembelit. Bila usus berkerak semua akan terganggu.

Cadangan : Bagi yang memang masih sukar, memang sangat bagus ambil herblax yang mengandungi daun senna yang sangat membantu membersihkan usus. Kasi clear.

4. Kenal pasti hormon anda terutama wanita yang lebih mudah dikesan. Hormon menghasilkan bahan kimia yang akan dihasilkan oleh kelenjar endokrin yang memberi kesan pada organ lain. Kalau hormon terganggu akan mengaktifkan sel kanser tau.

Cadangan : ambil makanan seimbang seperti protein, karbohidrad dan lemak seperti omegaguard. Sangat dicadangankan pengambilan ESP untuk sarapan dan Omegaguard iaitu minyak ikan terbaik.

Ok ini antara tips mudah dan simple untuk anda amalkan..

Shidah Abdullah
012-6240197
Read More

10 Tips Berpantang Sendiri Di Rumah Untuk Ibu Muda

Assalamualaikum wahai ibu-ibu muda. Dah ready dah nak berpantang bagi yang sedang hamil terutama anak pertama. Atau yang sedang berpantang. Tak kisah anda yang mana satu, yang penting berpantang la dengan betul di rumah.


Kadang-kadang mak ayah jauh, tak dapat berpantang di kampung, buat persediaan yang rapi untuk berpantang sendiri. Kena ready mindset awal-awal kalau tak memang habis langgar semuanya. Kesannya pada badan kita juga.


1. Mandi awal pagi dengan air suam


Bangun awal pagi sebab biasanya baby bangun lewat sedikit. Tu la ruang untuk ibu segarkan diri. Mandi dengan bersih.

Tips :
a. Bagi yang bersalin normal digalakkan merendam bahagian punggung dan kemaluan dengan air garam. Tujuan kebersihan.
b. ikat tocang tinggi2 untuk elakkan kepal berangin.


2. Berstokin


Selepas bersiap berpakaian, pastikan terus memakai stokin. Kenapa? Ini bagi menjaga urat-urat kita supaya tidak sejuk. Memang jika tidak dijaga, akan terasa masa akan datang. Mudah kebas, sakit-sakit urat.

3. Bertungku


Sebelum mandi tadi, biasakan bakar batu tunggu di atas dapur siap-siap. Dah siap terus ikat dengan kain batik lama atau guni. Lebih elok lagi dialaskan dengan daun mengkudu yang memberi aroma yang wangi. Kalau tak ada, alas surat khabar je la untuk elak kain mudah terbakar.

Khasiat bertungku ni bagi melancarkan peredaran darah, mengeluarkan darah beke dari rahim dan memberi keselesaan pada badan. Bukan tu je, mengecutkan lemak yang berlapis di perut tu.

4. Urut


Kebiasaannya ibu berpantang digalakkan untuk berurut 3 kali diawal berpantang dan 3 hari sebelum 44 hari.

Berurut di awal sangat membantu terutamanya melancarkan pengeluaran susu dari payu dara ibu. Adakalanya salurannya tersumbat dan berurut sangat membantu.

Berurut di akhir pula dapat menghilangkan stress dalam tempoh berpantang. Nampak macam relaks tapi hakikatnya bangun malam menyusukan sambil duduk sangat menyakitkan bahu dan belakang. So berurutlah. Manjakan diri sikit.

Lebih baik lagi, kalau dapat tukang urut yang dapat bagi pakej bertangas sekali.

5. Jaga Makan Ketika Berpantang


Jaga makan sangat penting bagi mengelakkan ibu berpantang meroyan disebabkan badan berangin sebab makan main bedal. Jangan makan yang gatal-gatal dan berangin. Bukan ibu je rasa, anak pun boleh kembung perut.

Carilah sesiapa sama ada jiran atau saudara terdekat untuk masak yang simple2 untuk berpantang. Kalau husband anda rajin, hari-hari singgang apa salahnya. Hehe..pastikan cukup serat dan khasiatnya.

6. Minum air yang cukup


Memang orang tua selalu pesan jangan banyak minum air sebab risau kerap ke tandas dan nanti luka lambat baik.

So minum jangan sekali banyak. Jarakkan masa sebab sangat penting air ni untuk elakkan sembelit. Jangan cuba rasa sembelit tu macamana. Nak tau jugak? Klik SINI.

7. Pantang ais


Alahai mommy! Waktu ni jangan sesekali cuba minum ais langsung walaupun hari panas. Kesannya bila anda tua nanti akan rasa sakitnya. Kan dah jenuh masa mengandung ngidam tu ngidam ni. So masa berpantang ni sungguh-sungguh la. Ini masa memanaskan badan.

8. Jamu atau supplemen


Amalkan jamu atau supplemen untuk memberi tenaga sepanjang berpantang. Ia dapat melancarkan perjalanan darah bagi memastikan ibu segar sentiasa. Jangan kemut untuk invest untuk diri kita sendiri. Doktor pun amalkan tau. klik SINI

9. Maklumkan pada jiran 


Jangan terlalu risau untuk berpantang sendiri. Insyaallah anda boleh. Pastikan jiran tahu anda berpantang di rumah. Supaya mereka boleh bertanya khabar dan menjenguk anda semasa ketiadaan suami. Pastikan bateri handphone selalu ada.


10. Banyakkan berehat


Elakkan buat kerja-kerja berat terutamanya sibuk nak basuh kain, sidai kain. Mintak suami bantu dalam tempoh ini. Atau outsource ke kedai dobi. Fokus untuk recovery dan anak. Elakkan main telefon banyak yang akan buat anda sakit kepala.

Moga bermanfaat ye.

Shidah Abdullah
012-6240197
Read More

Cara Mengatasi Masalah Anxiety Disorder

Perasaan bimbang memang semua orang ada mungkin sebab kerja, sebelum masuk dewan periksa. Tapi bagi sesetengah orang mereka mengalami kebimbangan lebih dari orang lain. Ini yang dipanggil Anxiety Disorder.

Apakah Anxiety Diorder?

Anxiety disorder atau dalam bahasanya gangguan kebimbangan yang dirasai seseorang yang melebihi dari biasa.

Bagi mereka yang mengalami masalah ini, masalah bimbang ini tidak hilang dan semakin teruk. Ia akan mengganggu prestasi kerja, tugasan harian dan perhubungan.

Apakah simptom-simptomnya?

  • Cepat rasa keletihan
  • Mudah jatuh pengsan
  • Sukar fokus pada sesuatu dan otak menjadi blank
  • Otot menjadi tegang
  • Cepat berasa marah
  • Sukar kawal perasaan bimbang
  • Mengalami masalah tidur dan tidak nyenyak
  • Rasa gelisah

Bagaimana nk mengatasi masalah anxiety disorder ni?

1. Ambil nafas yang panjang bila anda merasai kebimbangan. Ini dapat membantu berfikir lebih tenang.

2. Kenal pasti perkara yang membuatkan anda sentiasa ada tidak perlu bimbang.

3. Tutup mata seketika dan bertenang.

4. Berjumpa doktor yang dapat membantu menangani.

5. Pengambilan vitamin dan mineral penting seperci vitamin B, kalsium dan omega 3 sangat membantu menenangkan saraf.

Testimoni pengambilan supplemen set Anxiety Disorder



Bagi yang berminat boleh menghubungi saya:-

Shidah Abdullah
Whatsapp/sms : 012-6240197
Read More

8 Manfaat Detox Bersihkan Toksin Dalam Badan

Heboh orang buat detoks sana sini. Detoks ni adalah proses atau aktiviti mengawalan dan pemilihan makanan dengan tujuan menghapuskan toksin yang berkumpul dalam badan kita.

Biasanya semua cita-cita atau objektif nak menurunkan berat badan. Betul tak?

Orang kata detoks bagus. Bila tanya apa yang bagus, sengih je. So sebelum anda betul-betul buat detoks dengan cara yang betul, jom kita faham betul-betul dulu supaya tak ada salah tanggapan.

1. Penurunan Berat Badan

Kalau tanya orang perempuan, dah tentu inilah matlamat utamanya. Macamana dengan detoks je boleh turun berat.

Bila badan kita mengumpul toksin dari persekitaran dan pemakanan tak berkhasiat, ia menyebabkan keupayaan badan membakar lemak menurun. Bila ada toksin, kilang membakar menerima signal yang salah dan menyebabkan sel lemak meningkat. 

Akhirnya, makanan yang patut ditukar kepada tenaga tidak berkerja sepenuhnya dan mengganggu hormon badan. Bermaharajalela la toksin kalau kita tak detox. Bukan berat je naik, dengan pakej diabetes. Detoks secara tidak langsung meningkatkan metabolisma badan.

2. Lega dari Perut Kembung dan Sembelit

Nak kurus tapi sembelit. Tak boleh biar gitu sebab kolon adalah sebagai sistem badan yang membawa bahan buangan dari badan.

Tapi makanan tidak sihat seperti makann diproses, makanan segera akan menyumbat kolon dan berkumpullah toksin yang menyebabkan berat statik  dan perut sebu. Detokslah 

3. Meningkat tenaga

Tak bagus kita biarkan badan bertoksin tau. Bila terlalu banyak toksin, badan kita memerlukan tenaga lebih banyak untuk membakar. Ini menyebabkan kita kurang tenaga. Jadi dengan detoks tenga dapat ditingkatkan.

4. Ubati masalah "Craving"

Selain tukan, bagi yang hantu makan manis-manis dengan membuat detoks akan mula menghantar signal kepada otak bahawa sekarang saya hanya memilih makanan berkhasiat dan bernutrisi sahaja. Inilah cara terbaik nak buang "craving" terutama benda manis.

So bye-bye sayonara pada makanan manis dan tidak berkhasiat.

5. Kulit Lebih Cantik

Kulit adalah refleksi dalaman kita. Kulit juga organ yang membuang toksin melalui mengeluaran peluh. Kulit jadi bertoksin bila toksin terlaly overload. Toksik lagi cepat berkumpul dari mencegah. Bila kita detoks akan nampak kulit bersih cerah dan lembut.

6. Stress Berkurangan

Dah syantek-syantek tak kan stress lagi. Badan lebih mudah stress bila badan bertoksin. Toksin ni membuatkan nutrisi tidak diserap dari makanan. Otak lebih fresh dan tidur lebih selesa.

7. Tingkatkan sistem imun

Penting sangat sistem ni. Kalau tak, memang habis sel badan bila toksin berleluasa. Habis sel-sel rosak dan sistem pertahanan jadi lemak. Ni yang kita tak nak kan. Pilih detoks

Akhir sekali...

8. Tidur yang berkualiti

Jangan ingat tidur tak penting. Masa tu badn rehat sepenuhnya. Tidur yang berkualiti sehinggakan mimpi pun tak menyinggah. Detoks akan tingkatkan hormon untuk tidur dan berehat. Kalau tak, tu yang ada kena imsonia.

Ok la.. Jom tidur dan reset semua untuk hari yang lebih segar esok untuk terus detoks.

Shidah Abdullah
Whatsapp/sms : 012-6240197
Read More

Masalah Jantung Omega 3 Penyelesaian Terbaik

Takut tengok statistik penyakit jantung sekarang. 1 daripada 4 orang rakyat Malaysia yang berumur 50 tahun ke bawah mengalami masalah sakit jantung.

Tak lain tak bukan puncanya adalah:-

  • Kerap stress atau tertekan tak kira la masalah kerja atau keluarga
  • Tak cukup pula waktu tidurnya. Sekurang-kurangnya 6 jam rehat. Tu belum lagi mengambil kira kualiti tidurnya.
  • Lebih teruk jika anda perokok
  • Pemakanan paling mencabar untuk rakyat Malaysia di mana pengambilan makanan yang tinggi gula dan garam

Antara tanda-tanda jantung anda bermasalah :-

  • Tekanan darah tinggi berpunca dari keradangan atau inflamasi pada saluran darah yang menjadikan ia sempit.
  • Degupan jantung menjadi tidak konsisten
  • Akan mula rasa sakit dibahagian dada

Bagaimana Omega 3 membantu jantung berfungsi dengan baik?


  • Omega 3 membantu menyingkirkan kolestrol jahat dan meningkatkan kolestrol baik HDL dalam badan. Kolestrol ni merbahaya dan boleh menyumbat saluran darah
  • Ia juga memastikan degupan jantung berjalan dengan baik dan konsisten supaya darah, nutrien dan oksigen dihantar dengan sempurna.
  • Saluran darah yang sempit sangat merbahaya dan Omega 3 membantu mengembangkan salur darah.
  • Bila semua di atas dalam keadaan baik. Sudah pastinya tekanan dan peradaran darah dapat dikawal dengan baik.

Kenapa Mesti Pilih OmegaGuard Shaklee?

Ni penting bila memilih sesuatu produk. Jangan beli sebab orang yang menjual tapi beli disebabkan kualiti sesuatu barangan. Ini berdasarkan ujian dan penjelasan pakar nutrisi Shaklee sendiri.


  • Minyak ikan Omegaguard melalui penyulingan 3 peringkat untuk memastikan ketulenan minyaknya dan selamat untuk pengguna. Analoginya macam kita beli filter air, kita tengok kualiti air yang ditapiskan!
  • Berkepekatan tinggi. Dengan harga berpatutan anda mendapat kualiti terbaik dengan kadar penyerapan 99%. Kadar penyerapan sesuatu produk yang kita ambil sangat perlu dititik beratkan. Ia memberi kesan berbeza bagi pengambilnya.
  • Dari sumber ikan kecil dan laut dalam. Kenapa ikan kecil? Ikan kecil bila kecil kurang terdedah dengan pencemaran dan laut dalam adalah sangat bersih dari pencemaran.
  • Diiktiraf oleh Friend of The Sea
  • Lengkap dengan 7 spektrum asid lemak Omega 3 tulen sama seperti makan ikan. Sangat sesuai bagi mereka yang vegetarian.
  • Paling penting bau dan rasa hanyirnya sangat minimum. 

Testimoni Pengguna


Nak mendapatkan Omegaguard anda boleh terus klik pada gambar di bawah :



Shidah Abdullah
Whatsapp/sms : 012-6240197
Lawati juga dan tinggalkan jejak tau Like di Fb page: shidotdotcom
Add Friend di Fb : Shidah Abdullah
Follow Instagram : shidotdotcom
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...