Cara sedapkan hati sebab beli almari baru

Assalamualaikum

Raya dah dekat tapi Shidah masih belum habis mengemas. PKP 1.0 dulu duduk rumah mak. Lepas balik dari balik PKP 1.0 sampai nak masuk PKP 3.0 dah tak habis kemasnya. Barang 10 tahun tak pernah dibuang memang jenuh nak kena buat 5S. Memang kena memilih dan kena kental. Sebab apa tau? Akan ada satu perasaan sayangnya yang ni mahal beli dulu. Simpan la. Lastnya, rumah korang tak ke mana la kemasnya.

Dia nak lagi best, bila kita kemas anak pun mengemas semula. Anak Shidah yang nombor 4 tu ajenya. Dah disusun-susun. Tengok diusiknya dan semua di masuk dalam beg sekolah tadika dia. Tarik nafas panjang je la.

Untuk membantu mengemas, hehe Shidah beli almari make up. Selama 11 tahun kahwin tak pernah ada. Tapi Shidah pilh mengikut keperluan dan penggunaan. 

Masa beli tu syaratnya
1. Beli bila betul-betul ada keperluan
Shidah beli sebab rasa selerak sangat tudung-tudung yang ada sekarang. memang dalam almari laci tapi almari tu makan space dalam bilik shidah. Rasa tak sesuai di situ. Kukuh tak alasan? hahaha

2. Tujuan beli tu untuk apa :
Macam Shidah nak yang ada tempat boleh simpan tudung. Ada almari laci yang warna-warni tapi nak digunakan untuk beg-beg serbaguna yang lain

3. Ciri-ciri tambahan
Nak yang ada cermin dan nak yang ada tempat simpan barang bersolek

4. Warna kena match dengan almari sedia ada


Tada! Terbeli la almari ni. Ter! la sangat kan. Menepati ciri-ciri di atas.




Shidah Abdullah Whatsapp/sms : 012-6240197 
 Lawati juga dan tinggalkan jejak tau 
Like di Fb page: shidotdotcom 
Add Friend di Fb : Shidah Abdullah 
Follow Instagram : shidotdotcom
Read More

1st Giveaway Sempena B'day SA 6 June 2021

Assalamualaikum

Hi semua! Huish lama gila bersawang blog. Tiba-tiba kul 3 pagi ni terkenang nak tengok FB Malaysia Lifestyle Blogger. Ternampak posting SA buat Giveaway buat rindu berblogging datang balik.

Terus nak join. Masa menaip ni. Rasa nikmatnya.



Suriaamanda a.k.a SA antara blogger yang saya kagumi. Sharingnya santai tapi menarik hati yang membaca. Tak terfollow consistensy SA menulis. Dari membaca blog SA, shidah add friend SA di fb. 

Hahaha tetiba teringat kisah Adam. Hari-hari menanti update! Rasa menunggu episod novel. Ya Allah mengekek-ngekek je. You made my day with Adam's stories. Tak kurang juga geram bila ada yang komen tah hape-hape bila SA tulis pasal adam. But who cares about the haters. Abaikan aje. Ramai lagi yang positifkan. 

Shidah doakan SA sentiasa sihat dan membekalkan aura positif kepada setiap followers. Ini juga nikmatkan dengan memberi kebaikan pada orang lain.

Hah! korang bila lagi nak join. Ikut aje step-step ni.

Syarat-syarat penyertaan :

  1. Follow blog Suriaamanda 
  2. Subscribe Youtube channel Suriaamanda (klik Sini)
  3. Follow Instagram SA ( Klik Sini)
  4. Follow Facebook SA ( Klik Sini
  5. Copy and paste banner di atas. Buat entri "1st Giveaway Sempena B'day SA 6 June 2021"
  6. Komen link penyertaan di komen di posting SA di sini 




Read More

Anak-anak ajar buat Milo Meal Shakes - Sesuai untuk anak yang "Picky Eater"

Assalamualaikum

Raya zaman PKPP memang berbeza kan. Tapi alhamdulillah kita masih boleh menyambut raya mengikut SOP. Kami datang masa awal cuti sekolah bermula dan terus tak boleh balik. Sepanjang PKP ni saya duduk di rumah mak abah bersama anak-anak.  Memang seronok sangat la budak-budak. Saya pun lega juga bekerja dari rumah.

Sepanjang cuti panjang ni, macam-macam aktiviti anak-anak saya buat sambil. Kelas-kelas online yang cikgu-cikgu dan ustaz ustazah buat tetap mereka join juga. Hehe yang saya paling suka tengok bakat diorang berlakon dan join beberapa pertandingan video. Yang diorang join tu ada yang diorang menang dan dapat la duit cash buat duit raya.

Ok ni video terbaru diorang. Pantang suruh buat video laju je. 😁 Semangatnya menerima tawaran untuk tunjuk cara-cara buat Milo Meal Shakes. Diorang baru tahu penangan sedapnya bila buat milo letak Meal Shakes. Rasa macam milo dari lori yang datang kat sekolah tu tau. Letak ais sejuk-sejuk lagi sedap.

Bahan-bahan yang digunakan
  • Milo
  • Meal Shakes
  • Cawan
  • Air
  • Ais kalau nak sejuk

         

Sebab dah pandai bancuh air sedap, orang datang diorang la tukang bancuh Milo Meal Shakes untuk budak-budak datang. Senang kan kerja ibu. Datang la makcik saya, sepupu dan anak-anak datang beraya. Kami pun siapkan juga makanan nak dijamu. 

Saya observe je. Punya la susah sepupu saya nak suruh anak-anak makan. Malu agaknya ye. Kata maknya "Deme ni memang susah nak makan. memilih". Alahai patut la. memang sesuai la kami bancuhkan milo meal shakes tu Jamu juga la la air milo diorang ni bersama ais.

Habis hati budak-budak tu minum Milo meal shakes. Sedap katanya. Memang sesuai sangat. Minum segelas sehari dapat tambahkan kekurangan zat sebab memilih makan.


Info tentang Meal Shakes
  • Perisa vanila 
  • Boleh dibancuh begitu sahaja atau dicampurkan dengan buah-buahan atau pun susu.
  • Kaya dengan kalsium, serat, protein dan zink
  • Dapat membekalkan nutrisi dan mineral 
  • Minuman sihat yang dapat menyokong tumbesan anak-anak
  • Perut anak pun kenyang
  • Satu canister meal shakes berat 544g
  • Harga RM130 termasuk postage

Jom bagi anak-anak tambah flavor dalam minuman kegemaran diorang dan tambah sekali khasiat minuman. Ok jumpa lagi ye. 


Nak dapatkan Meal Shakes atau Set-set vitamin shaklee boleh hubungi Shidah Abdullah melalui Whatsapp/sms : 012-6240197 

Lawati juga dan tinggalkan jejak tau 
Like di Fb page: Rak Vitamin Sihat
Add Friend di Fb : Shidah Abdullah Follow Instagram : Rak Vitamin Sihat
Read More

5 Sebab Mengapa Perlukan Ambil Kolagen HARI INI

Kolagen memang terkenal dengan manfaat positifnya pada kesihatan badan. Teringat suatu masa heboh nak dapatkan kolagen dari rumpai laut. Saya juga antara yang terpengaruh juga. Apa yang lebih penting kita kena tahu apa kenapa kita perlukan Kolagen hari ini!





1. Bahan Utama Untuk Kulit Yang Kukuh



30% protein dalam badan kita adalah kolagen. Tugas kolagen ini adalah memegang semua sel kulit bersama untuk mengekalkan keanjalan kulit serta memastikan bahagian dalaman dan luaran kulit tetap kuat.

Apabila kita terdedah dengan pelbagai faktor terutamanya umur yang akan menyebabkan kulit akan beransur-ansur hilang keanjalan dan kekukuhan. Antara cara yang menarik minat saya untuk menguji keanjalan kulit adalah menggunakan teknik "Snap Pinch Pout" yang ditunjukkan oleh Dr Terry seperti di dalam video.



Dengan menambahkan suplemen kolagen ke dalam regim suplemen harian anda, anda boleh rasa bebas dari kulit melendut dan berkedut.

2. Kolagen Menyokong Kesihatan Sendi


Ramai orang yang meningkat umur mengalami masalah sendi dan akan lebih ketara apabila perlu melakukan aktiviti seperti menaiki dan menuruni tangga. Ini disebabkan kolagen yang berkurangan.

Kolagen membentuk blok bangunan asas pada sendi. Peranannya sangat penting untuk menyokong sendi yang kukuh dan lebih fleksibel. Ia kaya dengan asid amino untuk memberi sokongan dan keanjalan kepada tisu penghubung seperti tulang rawa, tulang, tendon dan ligamen untuk menyokong dan meneruskan aktiviti aktif seharian termasuklah bersenam dan bersukan.

3. Katakan Ya Kepada Rambut dan Kuku Sihat


Rambut rosak dan kuku mudah patah atau rapuh adalah gejala kurang kolagen. Kedua-duanya memerlukan kolagen untuk mendapatkan kekuatan dan keanjalan. Ciri-ciri antioksida dalam kolagen membantu melawan radikal bebas yang membuatkan rambut beruban dan menipis serta kukuh yang rapuh. 

Dengan pengambilan kolagen hari ini, anda akan membina gudang penyimpanan kolagen yang mencukup dalam badan dan menyebarkan nutrien di kulit kepala dan membina semula struktur kuku yang sihat. Barulah rambut berkilat dan kuku sihat.

4. Oh Tidak! Pengeluaran Kolagen Berkurangan Setiap Tahun

Selepas umur 20 tahun, badan kita akan menghasilkan kurang 1% kolagen berbanding tahun sebelumnya. Ini yang menyebabkan terhasilnya garis-garis halus, kedutan dan kulit yang kering dan juga kusam. Ini akan menghalang terus menjadikan anda tua sebelum waktunya. Lebih menyedihkan lagi bila ada yang memanggil anda "Makcik" sedangkan umur masih lagi muda. 

Mulakan ambil kolagen sekarang!

Yang terakhir sekali, tahu kan!!

5. Kolagen Rosak Setiap Hari


Pencemaran alam sekitar semakin terus. Masih ingat lagi kes pencemaran Sungai Kim Kim di Johor. Bukan itu sahaja penggunaan bahan kimia merbahaya dalam kosmetik, sinaran UV dan pengambilan makanan harian semuanya mencetuskan radikal bebas yang akan menyerang kulit anda dan merosakkan kolagen. 

Jika pendedahan ini berterusan, dalam jangka masa panjang ia boleh mengakibatkan kolagen menjadi semakin rendah dan menghasilkan penuaan yang pramatang. Agak sukar untuk kita elak dari semua ini kan!

Lebih baik anda kekalkan tahap optimum kolagen dengan pengambilan harian untuk kulit sihat dan muda.

Tips Pemilihan Kolagen Di Pasaran

Disebabkan lambakan produk di pasaran, kita lebih terpengaruh dengan iklan berbanding kualiti produk. Bahaya sangat untuk kesihatan. Ini tips untuk anda memilik kolagen:-

  • Diekstrak dari ikan air dalam seperti ikan merah kerana keupayaannya untuk menarahan tekanan bawah air yang melampau. Ia menjadikan sumber kolagen yang tahan lama dan berkualiti tinggi
  • Lihat dilabel, kolagen mesti diperkaya dengan vitamin C dan vitamin B untuk menggalakkan kolagen
  • Kolagen Marine adalah pilihan lebih baik kerana 
    • mempunyai kadar penyerapan yang sangat baik kerana ia mempunyai zarah yang lebih kecil.
    • meningkatkan sintesi kolagen pada lapisan dermis dengan cekap yang dapat membantu menggalakkan kesihatan kulit, tulang dan sendi

Cadangan Produk Terbaik Collagen Plus Powder


Dapatkan sekarang!!

Hubungi Shidah Abdullah 
Whatsapp/sms : 012-6240197 


Sumber : Shaklee Today
Read More

AWAS! Ini Cara Mudah Untuk Kekalkan Bentuk Badan

Ramai nak cantik tapi salah cara. Buat crash diet la sampai badan kurus macam orang sakit. Kunci kejayaan dalam pengurusan berat badan sebenarnya adalah bergantung pada jumlah kalori yang kita ambil dan kita bakar. Bukan kita ambil dan simpan ye.

Untuk turunkan berat badan dengan cara yang betul, elak kehilangan otot. Apa anda perlu lakukan adalah hidupkan semula enjin-enjin pencen dalam badan dengan bersenam dan bina atau kekalkan jisim otot untuk terus kekal sihat.


Kenapa?

Lebih banyak Otot Lebih Tinggi Kadar Metabolisme Badan 


Badan perlu membakar sekurang-kurangnya minima 50 kalori setiap hari. Antara aktiviti harian seperti berbasikal, Skipping, naik tangga rumah atau pejabat dapat membantu membakar 40 - 50 kalori. 

Tahniah jika anda memang aktif bersenam seperti memasuki perbagai jenis larian, naik bukit dan sebagainya. Memang Kak Idah kagum dan salute lah!. Aktiviti-aktiviti ni bukan sahaja memberi kekuatan pada badan, malah membuatkan badan lebih tegap dan bentuk badan lebih cantik.

Tahu tak? Bila badan mempunyai otot yang lebih banyak, otot itu sendiri boleh membakar sehingga 50 kalori setiap hari. Sendiri tau! Bestkan. Semakin banyak otot yang dimilik, lebih banyak kalori yang akan dibakar sehari. 

Lebih Banyak Otot Perlu Lebih Protein dan Senaman


Tapi ingat ye.. jaga pemakanan terutama pengambilan protein sebab pengambilan protein yang rendah akan menurunkan metabolisme badan dan menghalang usaha anda nak turunkan berat badan.

Ambil protein yang mencukupi dan 'package'kan dengan senaman. Sumber protein adalah seperti telur, dada ayam, greek yogurt, susu, kacang almond, protein shake. Protein ini akan membantu membina tisu yang sihat dan membantu pembentukan otot anda. 

Senaman akan membina jisim otot dan meningkatkan metabolisme semulajadi badan supaya anda mencapai matlamat kecergasan dengan cara yang lebih berkesan.

Leusina Membantu Mengekalkan dan Membina Otot


Bila memilih protein, pilih yang boleh membantu mengekalkan jisim otot apabila anda menguruskan berat badan. Gabungkan leusina iaitu sejenis asid amino penting yang membantu mengurangkan berat badan dengan cara yang betul. Leusin tidak dihasilkan oleh badan. Oleh sebab itulah leusin ini harus diambil dari makanan yang ada di sekitar kita.


Leusin berfungsi membantu tubuh badan untuk mengekalkan dan membina otot tanpa lemak. Bukan tu sahaja, ia akan menyokong metabolisme yang sihat dan memelihara otot. Ia juga dapat membantu menurunkan gula darah dan meningkatkan produksi hormon.

Cinch® Shake Mix Diperkaya dengan Leusina


Dalam kesibukan seharian ni ramai memilik minuman shake untuk sarapan dan waktu sibuk dengan mesyuarat dan urusan harian. Cinch Shake ini memang lengkap dan pantas untuk disediakan. Rasanya memang yang lazat  dan berkhasiat untuk anda. Ia membekalkan nutrien seumpama satu hidangan, tetapi rasanya enak seperti pemanis mulut.*
  • Kaya dengan protein dan kalsium.
  • Mengandungi serat yang tinggi, iaitu 6 gram setiap sajian.
  • Makanan tanpa kolesterol
  • Diperkaya dengan Leusina untuk membantu pembentukan otot dan membakar lemak badan untuk berat idaman.
  • Mengandungi 21 vitamin dan mineral penting

3 pilihan perisa iaitu Vanila, Cafe'Latte dan Coklat. KLIK SINI untuk dapatkan Cinch Shake


Tips Penggunaan Cinch Shake Mix

  • Bancuh 2 skup = 48g untuk setiap hidangan dengan air. Sejuk lagi sedap.
  • Boleh dijadikan sebagai pengganti hidangan lazat untuk sarapan, makan tengahari atau malam.
  • Alternatif hebat daripada anda mengambil makanan ringan yang tidak sihat
  • Tambahkan buah-buahan kegemaran anda seperti pisang atau sayuran seperti lobak dan saderi untuk memberikan lebih nutrien tambahan


Testimoni Cinch Shake Mix

Testimoni 1 Cinch Shake Mix

Testimoni 2 Cinch Shake bersama Set Shape Up 

Hubungi Puan Shidah di talian 012-6240197 atau KLIK DI SINI UNTUK ORDER.

Read More

Tips Mengurangkan Risiko Kanser

Topik hari ni tentang bagaimana nak kurangkan risiko terkena kanser. Masyaallah jom sungguh-sungguh elak penyakit ini. Saya baru balik duduk hampir 2 minggu di hospital menunggu anak saya. Macam-macam pesakit kanser yang saya dapat lihat dan juga kecekalan mereka untuk sembuh.

Memang pengajaran untuk kita semua. Mulalah lakukan tips ini agar kita dapat elak dan menjauhi risiko sakit kanser.

1. Bersenam agar kalori dibakar dan badan kekal sihat dan fit. Ini dapat memastikan sel badan kita sihat dan tidak dipengaruhi anasir tidak sihat dari luar dan dalam yang menumpang. Bila badan tak sihat memang mudah sel badan rosak.

2. Minum air yang cukup terutama air kosong. Kenapa? Kita perlu tingkatkan oksigen dalam badan yang membantu menghasilkan tenaga yang cukup dan metabolisma badan. Ia juga dapat mengawal suhu badan, nutrien dan oksigen.

3. Jaga usus dengan baik. Tempat penting yang membantu membuang toksik melalui pembuangan. Cara jaga senang saja dengan pengambilan serat dari buah dan sayuran. Ini dapat lancarkan masalah sembelit. Bila usus berkerak semua akan terganggu.

Cadangan : Bagi yang memang masih sukar, memang sangat bagus ambil herblax yang mengandungi daun senna yang sangat membantu membersihkan usus. Kasi clear.

4. Kenal pasti hormon anda terutama wanita yang lebih mudah dikesan. Hormon menghasilkan bahan kimia yang akan dihasilkan oleh kelenjar endokrin yang memberi kesan pada organ lain. Kalau hormon terganggu akan mengaktifkan sel kanser tau.

Cadangan : ambil makanan seimbang seperti protein, karbohidrad dan lemak seperti omegaguard. Sangat dicadangankan pengambilan ESP untuk sarapan dan Omegaguard iaitu minyak ikan terbaik.

Ok ini antara tips mudah dan simple untuk anda amalkan..

Shidah Abdullah
012-6240197
Read More

10 Tips Berpantang Sendiri Di Rumah Untuk Ibu Muda

Assalamualaikum wahai ibu-ibu muda. Dah ready dah nak berpantang bagi yang sedang hamil terutama anak pertama. Atau yang sedang berpantang. Tak kisah anda yang mana satu, yang penting berpantang la dengan betul di rumah.


Kadang-kadang mak ayah jauh, tak dapat berpantang di kampung, buat persediaan yang rapi untuk berpantang sendiri. Kena ready mindset awal-awal kalau tak memang habis langgar semuanya. Kesannya pada badan kita juga.


1. Mandi awal pagi dengan air suam


Bangun awal pagi sebab biasanya baby bangun lewat sedikit. Tu la ruang untuk ibu segarkan diri. Mandi dengan bersih.

Tips :
a. Bagi yang bersalin normal digalakkan merendam bahagian punggung dan kemaluan dengan air garam. Tujuan kebersihan.
b. ikat tocang tinggi2 untuk elakkan kepal berangin.


2. Berstokin


Selepas bersiap berpakaian, pastikan terus memakai stokin. Kenapa? Ini bagi menjaga urat-urat kita supaya tidak sejuk. Memang jika tidak dijaga, akan terasa masa akan datang. Mudah kebas, sakit-sakit urat.

3. Bertungku


Sebelum mandi tadi, biasakan bakar batu tunggu di atas dapur siap-siap. Dah siap terus ikat dengan kain batik lama atau guni. Lebih elok lagi dialaskan dengan daun mengkudu yang memberi aroma yang wangi. Kalau tak ada, alas surat khabar je la untuk elak kain mudah terbakar.

Khasiat bertungku ni bagi melancarkan peredaran darah, mengeluarkan darah beke dari rahim dan memberi keselesaan pada badan. Bukan tu je, mengecutkan lemak yang berlapis di perut tu.

4. Urut


Kebiasaannya ibu berpantang digalakkan untuk berurut 3 kali diawal berpantang dan 3 hari sebelum 44 hari.

Berurut di awal sangat membantu terutamanya melancarkan pengeluaran susu dari payu dara ibu. Adakalanya salurannya tersumbat dan berurut sangat membantu.

Berurut di akhir pula dapat menghilangkan stress dalam tempoh berpantang. Nampak macam relaks tapi hakikatnya bangun malam menyusukan sambil duduk sangat menyakitkan bahu dan belakang. So berurutlah. Manjakan diri sikit.

Lebih baik lagi, kalau dapat tukang urut yang dapat bagi pakej bertangas sekali.

5. Jaga Makan Ketika Berpantang


Jaga makan sangat penting bagi mengelakkan ibu berpantang meroyan disebabkan badan berangin sebab makan main bedal. Jangan makan yang gatal-gatal dan berangin. Bukan ibu je rasa, anak pun boleh kembung perut.

Carilah sesiapa sama ada jiran atau saudara terdekat untuk masak yang simple2 untuk berpantang. Kalau husband anda rajin, hari-hari singgang apa salahnya. Hehe..pastikan cukup serat dan khasiatnya.

6. Minum air yang cukup


Memang orang tua selalu pesan jangan banyak minum air sebab risau kerap ke tandas dan nanti luka lambat baik.

So minum jangan sekali banyak. Jarakkan masa sebab sangat penting air ni untuk elakkan sembelit. Jangan cuba rasa sembelit tu macamana. Nak tau jugak? Klik SINI.

7. Pantang ais


Alahai mommy! Waktu ni jangan sesekali cuba minum ais langsung walaupun hari panas. Kesannya bila anda tua nanti akan rasa sakitnya. Kan dah jenuh masa mengandung ngidam tu ngidam ni. So masa berpantang ni sungguh-sungguh la. Ini masa memanaskan badan.

8. Jamu atau supplemen


Amalkan jamu atau supplemen untuk memberi tenaga sepanjang berpantang. Ia dapat melancarkan perjalanan darah bagi memastikan ibu segar sentiasa. Jangan kemut untuk invest untuk diri kita sendiri. Doktor pun amalkan tau. klik SINI

9. Maklumkan pada jiran 


Jangan terlalu risau untuk berpantang sendiri. Insyaallah anda boleh. Pastikan jiran tahu anda berpantang di rumah. Supaya mereka boleh bertanya khabar dan menjenguk anda semasa ketiadaan suami. Pastikan bateri handphone selalu ada.


10. Banyakkan berehat


Elakkan buat kerja-kerja berat terutamanya sibuk nak basuh kain, sidai kain. Mintak suami bantu dalam tempoh ini. Atau outsource ke kedai dobi. Fokus untuk recovery dan anak. Elakkan main telefon banyak yang akan buat anda sakit kepala.

Moga bermanfaat ye.

Shidah Abdullah
012-6240197
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...