Pesan Ayah

Bacaan menarik di kongsikan sahabat di dalam whatsapp. Memang betul apa yang di pesan kan.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Entahlah apa yang selalu bermain di fikiran ayah. Apabila saya ingin pulang kembali ke kota, dia kerap minta duit. Seakan-akan mendesak.
”Ada duit? Minta ayah sedikit…”
Saya masih ingat waktu itu kehidupan saya terlalu sukar. Untuk mendapat seratus ringgit di dalam poket satu-satu masa pun payah. Kalau balik kampung selalunya duit yang ada hanya cukup-cukup tambang. Mujur, isteri dan anak-anak saya sudah pun faham. Alhamdulillah mereka ’sporting’ dan tidak banyak meragam.
”Emak, ayah asyik minta duit… Bukan tak mahu bagi, tapi memang tak ada duit,” bisik saya kepada emak.
 
Emak seperti biasa, berwajah selamba. Sukar di tebak reaksinya.
”Bagilah beberapa yang ada,” cadang emak pendek.
”5 ringgit?”
Emak mengangguk.
Saya rasa bersalah untuk memberi ayah wang sebanyak itu. Apalah yang boleh dibeli dengan wang 5 RM…. Tapi kerana tidak mahu hampakan harapan ayah dan ikutkan cadangan emak, saya gagahi juga memberinya.
Ayah selalunya tersenyum menerima pemberian saya. Tetapi yang mengejutkan ialah apabila kami sekeluarga berada di perut bas dalam perjalanan pulang ke kota. Di kocek anak saya sudah terselit wang sepuluh ringgit. Siapa lagi yang memberi kalau bukan ayah? 10 tolak 5, saya masih ’untung’ 5 ringgit. Geli hati mengenangkannya.
 
Begitulah selalunya tahun demi tahun. Bila kami pulang ziarah ke kampung, saya akan memberi wang ’permintaan’ ayah. Kekadang terlupa, tetapi ayah selalu mengingatkan. Akhirnya, saya memang sediakan ’peruntukan’ khas untuk diberi kepada ayah setiap kali pulang kampung. Kedudukan ’ekonomi’ saya yang masih goyah kekadang hanya mengizinkan wang dua ringgit untuk diberikan kepada ayah. Ironinya, ayah tetap permintaannya dan tetap senyum bila menerima. Tidak kira berapa jumlahnya. Emak terus-terusan selamba. Saya masih sukar menandingi ’ketajaman’ rasa seorang isteri (emak) dalam memahami hati suaminya (ayah).
 
Begitu pun, setiap kali dalam perjalanan pulang, kocek anak saya akan jadi sasaran. Kekadang itulah duit pelengkap membeli tiket pulang. Ayah akan setia memasukkan duit yang melebihi jumlah yang saya berikan kepadanya. Saya tidak mengambil masa lama untuk memahami apa maksud tersirat di sebalik perlakuan ayah itu. Dia meminta wang pada saya bukan kerana ’tidak ada’, tetapi ada sesuatu yang lebih besar ingin dicapainya atau disampaikannya.
 
Namun, secara bertahap-tahap, buku tulisan saya semakin mendapat sambutan. Bukan itu sahaja, perniagaan yang saya mulakan secara kecil-kecilan semakin membesar. Kalau dulu kami pulang ke kampung dengan bas, tetapi selepas beberapa tahun saya pulang dengan kereta milik sendiri. Saya masih ingat komen ayah ketika saya sekeluarga mula pulang dengan kereta kecil Kancil milik kami sendiri.
”Nanti, besarlah kereta kamu ni…” ujar ayah senyum.
Apapun, saya tetap memenuhi permintaan ayah setiap kali hendak pulang. Wang saya hulurkan kepadanya. Dan ayah juga konsisten dengan sikapnya, ada sahaja wang yang diselitkan dalam kocek anak saya.
 
”Eh, tak payahlah ayah…” Sekarang saya mula berani bersuara. Ekonomi keluarga dah agak stabil. Malu rasanya mengambil duit ayah walaupun dengan perantaraan pemberian datuk kepada cucunya. Saya tahu dan sedar, hakikatnya ayah hendak memberi kepada saya sejak dulu. Tetapi sengaja dia tidak ingin saya merasa segan, duit diberi melalui anak.
”Kenapa, dah kaya?” usik ayah. Hendak tak hendak, duit di kocek anak tetap diselitkannya. Cuma sekarang bezanya, duit itu tidak lagi ’dikebas’ oleh saya. Dan dalam hati, saya mula merasa senang kerana jumlah yang saya berikan kepada ayah, kini sudah melebihi apa yang mampu diselitkannya ke kocek anak saya. Tidak semacam dulu lagi, duit pemberian ayah kepada anak saya sentiasa melebihi duit pemberian saya kepadanya.
 
Masin sungguh mulut ayah. Tidak sampai tiga tahun, kami bertukar kereta. Di samping penulis, saya menjadi penerbit. Perniagaan semakin rancak. Oleh kerana bilangan anak bertambah dan keperluan kerja yang meningkat saya sudah membeli sebuah MPV untuk kegunaan jarak jauh dan sebuah lagi kereta untuk kegunaan harian. Anak-anak mula menjejak menara gading. Kehidupan semakin laju dan aktiviti semakin rancak. Namun bagaimana sibuk sekalipun saya tetap pulang menziarahi ayah dan ibu. Anehnya, ayah tetap memberi kepada anak saya walaupun kini saya telah dikenali sebagai korporat yang berjaya… Rupa-rupanya, ayah memberi bukan kerana ’kekurangan’ atau ’kelebihan’ kami. Tetapi dia memberi kerana Allah… Mencontohi Allah Al Wahhab itu!
 
Anda ingin tahu apa pesan penulis itu kepada saya? Ya, mari kita kongsi bersama:
 
”Kini aku benar-benar faham bahawa ibu-ayah yang tua bukan beban dalam kehidupan di dunia, lebih-lebih lagi untuk kehidupan di akhirat. Mereka bukan ’liabiliti’ tetapi sebenar mereka adalah aset untuk kita (walaupun istilah itu sebenarnya kurang ataupun tidak tepat, kerana ibu bapa bukan benda). Rugi betul siapa yang mempunyai ibu bapa yang telah tua tetapi mengabaikannya…”
       
”Memberi kepada ibu bapa hakikatnya memberi kepada diri sendiri, walaupun itu bukan niat kita ketika memberi, tetapi percayalah rezeki berganda akan pulang kepada kita semula. Doa mereka mustajab. Harapan mereka kenyataan. Kasih mereka bekalan. Benarlah sepertimana sabda Rasulullah s.a.w. Keredaan Allah itu terletak kepada keredaan ibu bapa.”
 
Baiklah, anda pembaca bagaimana? Inilah cerita benar yang jarang didengar. Inilah rahsia ’perniagaan’ yang jarang diperkatakan oleh para korporat. Juga tidak ditulis dalam mana-mana buku perniagaan… Masih mempunyai ibu bapa? Memberilah kepada mereka. Tidak ada? Tidak mengapa, memberilah kepada anak-anak anda. Tidak ada juga? Memberilah kepada sesiapa sahaja… Kita mesti sentiasa berfikir untuk memberi. Memberi kepada orang lain bererti memberi kepada diri sendiri walaupun itu bukan maksud kita ketika mula memberi! 
Read More

Kolestrol Punca Perlu Buat Angiogram

Assalamualaikum

Baru-baru ini abah masuk Institut Jantung Negara untuk menjalani angiogram. Kalau ikut pemahaman sendiri, angiogram ini ialah pemeriksaan saluran arteri untuk kesan mana-mana yang tersumbat.  Alhamdulillah memang rezeki kali ini, dapat tunggu abah buat angiogram. Abah masuk wad hari Selasa dan angiogram pula dibuat hari Rabu pagi.


Saluran tiub abah dimasukkan dari celah peha. Lepas buat angiogram tu, abah tak boleh bangun dari katil selama 7 jam. Naik je wad, saya tolong suapkan abah makan. Lapar sangat katanya. Ye la sebelum buat angiogram, abah kena puasa. Lepas suap makan, kami berborak panjang juga. Sembang ngan abah dah macam sembang ngan doktor. Abah memang expert sangat pasal kesihatan. Dia tahu rasa kalau badan dia tak sihat. Buat angiogram ni pun asalnya abah bgtau Dr Azhari yang dia rasa ada tak kena dengan jantung dia. Tu yang doktor bagi date buat angiogram terus.

Macam-macam pesan abah. Siap suruh pesan kat semua anak-anak dia. hehe
+ Jangan makan malam lambat-lambat
+ Jangan minum malam-malam. Stop la lepak kedai-kedai mamak
+ Jaga kolestrol

Tapi abah kata, Alhamdulillah masa sebelum buat angiogram, kolestrol dia dah ok. selalunya tak ok. Abah kata lepas makan Omegaguard tu memang kolestrol dia terkawal. Alhamdulillah Omegaguard yang bagi kat abah bulan lepas banyak bantu abah kawal kolestrol.

Abah kata lepas ni nak kawal kencing manis pulak. Tu lagi satu penyakit bahaya untuk orang sakit jantung. Saya dah supply kat abah supplemen kawal kencing manis pula iaitu VIVIX.

Harap abah terus sihat. Alhamdulillah abah ok je macam sebelum angiogram. Hehe cuma business pau abah kat Subang Jaya tu kena la stop dulu. Kesian geng-geng meja pencen abah. Kurang satu ahli yang kena berehat kat rumah selama 3 minggu.
Yang Kena Belajar Banyak Dari Dr Abdullah
Shidah Abdullah
012-6240197


Read More

Tambat Hati Suami Dengan Minuman Air Bertenaga

Salam Syawal semua..

Pastinya semua menyambut syawal dengan meriah. Rasa sedih meninggalkan ramadhan masih ada.. Sekejap sungguh masa berlalu.. Dalam kita bergembira menyambut syawal jangan lupa pada yang kekurangan. Teruskan membantu dan berdoa untuk mereka terutama buat muslim di Gaza. #PrayforGaza. Tapi teman tulis hari ini bukan nak cerita sedih-sedih.. Teman hanya nak kongsi pengalaman berpuasa dengan Air Minuman Bertenaga.. Hahaha.. Nama englishnya Performance Drink


Teman beli Performance Drink ni mula-mula sebab baca whatsapp kawan-kawan yang dah minum performance drink ni. Diorang kata sedap. Tapi memandangkan teman ni memang le memilih bab-bab minum ni, memang la tak nak percaya mulanya. Tapi sebab diorang asyik kata sedap-sedap, terbeli juga sebalang.

Bermulalah episod bersahur dengan performance drink ni. Setiap kali sahur bancuh 2 cawan untuk suami dan diri sendiri. 2 sudu untuk setiap cawan sebab bagi rasa sikit. Mula-mula suami teman minum macam biasa je. Tengok respon pun biasa-biasa je.

Satu pagi tu, waktu sahur dah kelam kabut bangun lambat niat minum air kosong je la. Sempat juga suami pesan tolong buat air oren tu jap. Hehe air oren tu performance drink le. Hehe maknanya PD dah berjaya menambat hati ek abang teman. 

Kenapa Performance Drink Best?
+ Mudah dibancuh
+ Tak perlu gula
+ Guna air kosong
+ Seminit je dah siap
+ Nak sedap lagi, letak dalam peti sejuk.. 
+ Khasiat Performance Drink memang meletop
+ En abang pun sayang lebih

Lagi nampak ketara en. abang dah tertambat dengan minuman PD, tetiba teringat je dia suruh bancuh untuk minum. Maknanya teman dah boleh beli stok baru untuk PD ni. Kome nak, roger teman 012-6240197 atau click gambar kat bawah ni.


Dari Teman (Perak Mali)
Shidah Abdullah
012-6240197

Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...