Abang berhenti merokok selepas 14 tahun

Statistik rakyat Malaysia yang meninggal dunia dalam tempoh setahun mencecah 20,000 orang berpunca dari merokok. Disebabkan ini juga kos perubatan akibat merokok seperti jantung dan barah paru-paru mencecah RM3.8 billion setahun. Banyakkan.

So kita wajib membantu rakan-rakan, ahli keluarga dan jiran-jiran sekeliling yang ada masalah untuk berhenti merokok. Jom fahami tentang merokok dan perokok.

Apa Punca Merokok? 


1. Pengaruh Rakan-rakan

Ramai yang asalnya hanya nak cuba-cuba terutama bila kawan-kawan ajak. Jiwa remaja la katakan pantang dicabaran. Saya ingat lagi masa mula-mula tengok abang saya dalam cubaan merokok. Masa tu kami pulang bercuti dari asrama di kampung. Mula-mula cuba dia terbatuk-batuk. Agaknya paru-paru terkejut sebab ada toksik start masuk. Lama-lama dia dah kenal dan sebati dengan toksik yang dah berkumpul. Masa tu saya baru form 2. Sedih tengok abang saya pun merokok. Lama-lama cubaan tu dah jadi ketagihan merokok.


2. Melepaskan Stress

Ada yang memilih cara nak hilang stress lagi mudah. Bila stress atau penat kerja mereka akan merokok. Agaknya dapat ilham kot bila merokok ni. Dari kepulan-kepulan asap tu, keluarlah perbagai segala ilham nak jadi kaya. Hehe. Pantang orang merokok adalah jumpa geng dia. Siap boleh share rokok lagi.



Selain itu, waktu biasa merokok adalah lepas makan. Tu sebab kalau kita tengok, orang merokok ni kurus sebab makanan yang dimakan tu tak dapat diserap dengan baik. Zat-zat makanan pun terbakar kebabom sama-sama bila merokok. Itu sebab orang merokok kebanyakannya slim-melim.

Kesan Merokok


  • Merokok boleh menyebabkan ketagihan
  • Merokok boleh mencetuskan masalah disiplin remaja. 
  • Merokok boleh menjejaskan kesihatan
  • Asap rokok boleh menyebabkan Kanser
  • Merokok boleh menyebabkan sakit jantung
  • Merokok boleh mengancam tumbesaran bayi dalam kandungan akan terjejas



Isi Kandungan Rokok Yang Memudaratkan Kesihatan

Semua orang tahu merokok membahayakan kesihatan. Rokok sebenarnya berasal dari tembakau. Tetapi bahan-bahan yang ditambah untuk menambahkan keasyikan merokok sangat membahayakan kesihatan.








  • Nikotin yang diserap oleh perokok akan mengalir dalam darah dan merangsang kerja kelenjar adrenalin dan menyebabkan hormone adrenalin dikeluarkan lebih banyak. Ini menyebabkan peningkatan tekanan darah, degupan jantung dan pernafasan. Antara kesan pengambilan nikotin adalah muntah, kejang dan tekanan pada system saraf pusat.

  • Tar  adalah beberapa bahan kimia jenis karsinogenik. Tar yang tersedut oleh perokok akan mendap di paru-paru sebanyak 70%. Tar akan bermukim dalam paru-paru dan menyebabkan perokok menderita kanser paru-paru, emfisema atau penyakit bronchitis.

  • Hidroge Sianida yang digunakan dibeberapa Negara untuk hukuman mati narapidana. Ia juga salah satu bahan yang digunakan dalam industry plastic dan bahan asap pembasmi hama. Kesannya, paru-paru menjadi lemah dan menyebabkan kepenatan, sakit kepala dan mual.



  • Oksida Nitrat  adalah bahan yang menghasilkan kepulan asap. Ia terhasil akibat pembakaran bensin sebagai bahan bakar. Ia boleh menyebabkan risiko seseorang terkena penyakit Alzheimer, Parkinson, Huntington dan Asma


  • Asetaldenhida sejenis bahan kimia yang digunakan dalam industri. Ia sangat menggalakkan penyerapan bahan kimia berbahaya lain ke dalam saluran paru-paru.

  • Benzoapirena bahan kimia boleh menyebabkan kanser paru-paru dan kulit. Ia juga boleh merosakkan tahap kesuburan seorang perokok.

  • Kromium biasa digunakan untuk mengawet kayu, lapisan logam dan sebagai paduan keduanya. Bahan ini boleh menyebabkan kanser paru-paru.

  • Akrotein bahan yang digunakan untuk membunuh hama tanaman. Ia sangat beracun dan merosakkan mata dan saluran pernafasan. Ia biasa digunakan sebagai bahan gas pemedih mata.



Kandungan-kandungan di atas semua menyebabkan kerosakan pada organ utama kita iaitu paru-paru, jantung, kulit. Menakutkan!


Cadangan Vitamin Untuk Berhenti Merokok


Vivix Shaklee mempunyai banyak pencapaian yang luar biasa terutama bagi perokok. Mekanisme penyembuhan sehingga ke tahap selular telah membantu ramai dari kalangan kita yang hamper putus asa melawan penyakit dan kini hidup lebih tenang. Vivix mampu membantu perokok behenti secara alami.



Alhamdulillah selepas 14 tahun, saya bangga abang saya dah BERHENTI MEROKOK. Saya pergi tanya macamana cara mengatasi merokok





TENGOK VIDEO NI CARA BERHENTI MEROKOK




 Seorang perokok yang nak berhenti kena ada semangat yang kuat sebab racun nikotin dah menyerap ke seluruh urat saraf sehingga ke sel-sel DNA. Jika mereka berhenti, akan terdapat gangguan lain kesan dari merokok


  • Depresi atau perasaah sedih, putus asa atau rendah diri
  • Menjadi seorang yang pemarah
  • Perubahan mood yang tidak menentu. Kadang-kadang gembira, marah, sedih, gelisah semua disebabkan badan nakkan nikotin semula
  • Tidak sedap badan terjadi disebabkan proses pembuangan toksin dari tubuh sehingga ada yang demam dalam tempoh seminggu
  • Usus bermasalah dan menyebabkan rasa mual, perut kembung dan sembelit
  • Masalah hidung dan tekak yang berusaha menghilankan lender selama merokok. Badan berusaha untuk detox dan akan mengalami batuk teruk, tekak kering dan mulut kering. Air sangat diperlukan masa ini.
  • Nafsu makan meningkat disebabkan racun rokok semakin hilang
  • Kurang tidur juga dikaitkan dengan berhenti merokok. Jangan ambil kopi ye
  • Berpeluh dingin di tangan dan kaki gementar seperti kesan ketagihan dadah. Bertahanlah!
  • Mengalami masalah kulit dan ia akan beransur pulih disebabkan detoks toksin dari badan




Ramuan yang terdapat di dalam Vivix adalah 10x ganda hebatnya iaitu reservatrol.
■ Antioksidan yang tinggi dan dapat memperbaiki sel-sel tubuh yang rosak akibat asap rokok
■ Diet antioksidan yang betul mampu mengurangkan pengaruh merokok di samping mengurangkan ketagihan
■ Antioksidan yang dapat membantu menstabilkan radikal bebas yang tidak stabil disebabkan oleh nikotin
■ Antioksidan yang membantu melindungi dan memperbaiki semula DNA yang terjejas akibat nikotin

Jadi tidak mustahil VIVIX dapat membantu semua perokok untuk berhenti merokok. Pengambilan supplemen boleh membantu perokok tegar diluar sana untuk menghentikan tabuat merokok secara terang-terangan 

SHIDAH ABDULLAH
Pengedar Shaklee Selangor
SID ID 922949
SMS/Whatsapp 012-6240197



Tentang penulis shidah abdullah

Ibu 4 orang anak dara. Seorang yang simple tetapi sangat teliti. sangat suka cabaran dan sabar. Sentiasa positif dalam apa sahaja.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment

Komen anda amat saya hargai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...