Tips Kuatkan Ingatan Kurang Risiko Nyanyuk Bila Tua

Pagi-pagi lagi pak abu dah sampai ke kedai minum dengan kereta Volvo lama. Ramah pak abu ni kalau bersembang. Selesai minum pak abu ni akan balik ke rumah. Masalahnya dia sentiasa akan lupa mana letak kereta dia. Gitu la tiap-tiap hari.

Ini la penyakit nyayuk atau Alzheimer. Ini berlaku berpunca dari penurunan fungsi otak kita yang mengganggu fungsi-fungsi termasuk mengingat, berfikir dan tingkah laku.

Sebaiknya kita otak kita masih berfungsi dengan baik kita mesti jaga sebaiknya.
Nak ke jadi nyanyuk? Sure tak nak kan.. Apa kata amalkan tips ni...

1. Makan sayur-sayuran yang membekalkan mengurangkan risiko nyanyuk. Pastikan setiap kali mengambil makanan ada sayur-sayuran.

2. Elakkan persekitaran bertoksik seperti asap rokok. Kalau merokok apatah lagi kan. Ia akan memberi kesan sedikit demi sedikit pada otak kita.

3. Latihan minda. Minda kita tak boleh dibiarkan kosong tanpa berfikir. Banyakkan membaca buku dapat menggerakkan sel-sel otak untuk berhubung. Bagi yang muslim, membaca Al-Quran adalah yang terbaik.

4. Pilih makanan kaya DHA yang menghubungkan sel otak kita. Tu la pelincirnya. Mengamalkan pengambilan minyak ikan Omegaguard sangat membantu mengekalkan otak yang sihat.


5. Sumber boron seperti kekacang, pear, anggur sangat penting untuk otak melakukan aktiviti. Keperluannya sedikit tapi penting. Jika kekurangan boron menjadikan seseorang kurang peka dan lambat bertindak. Pengambilan vitalea sangat membantu

6. Sentiasa bertenang dan kurangkan tekanan adalah sangat penting. Tak di kawal macam-macam sistem tunggang terbalik. Hormon pun terganggu. Makan makanan kaya vitamin B sangat membantu mengawal saraf badan.

7. Bersenamlah untuk membekal oksigen yang cukup untuk otak berfungsi dengan baik. Badan pun sihat cergas dan dapat jauh dari penyakit.

Dan akhir sekali..

8. Cukupkan waktu tidur anda. Tidur pun kena tidur yang berkualiti. Baru rasa segar minda.

Cadangan vitamin untuk Alzheimer atau Nyanyuk




1. Vivix

Antioksida yang kuat untuk melindungi sel otak daripada dirosakkan oleh radikal bebas. Kandungan Vivix iaitu resveratrol terbukti mengurangkan risiko Alzheimer atau nyanyuk.

2. ESP (Energizing Soy Protein)

Mengandungi kesemuan asid amino yang diperlukan oleh badan. Asid amino adalah asas kepada neurotransmitter iaitu pembawa maklumat di otak.

3. VitaLea

Multivitamin yang mengandungi 28 zat dan mineral untuk membantu fungsi sel yang normal.

4. B Complex

Membantu kawal stress

5. OmegaGuard

Mengandungi DHA dan EPA untuk perkembangan otak yang sihat. Sangat sesuai untuk kanak-kanak juga.

Hubungi saya untuk dapatkan ye.
Shidah Abdullah
Whatsapp/sms : 012-6240197

Lawati juga dan tinggalkan jejak tau
Like di Fb page: shidotdotcom
Add Friend di Fb : Shidah Abdullah
Follow Instagram : shidotdotcom
Tentang penulis Shidah Abdullah

Ibu 4 orang anak dara. Seorang yang simple tetapi sangat teliti. sangat suka cabaran dan sabar. Sentiasa positif dalam apa sahaja.

You Might Also Like

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...