Showing posts with label Set Pilihan. Show all posts
Showing posts with label Set Pilihan. Show all posts

Masalah Kanser Serviks Pulih Dengan Vivix, Vitamin C dan Alfalfa

Hari ni gembira saya nak kongsikan pengalaman wanita yang mengalami masalah kanser serviks. Terfikir tak kita bagaimana la perasaan apabila doktor maklumkan sedemikian. Baca perkongsian suaminya di bawah;-

Alhamdulillah, wife saya disahkan kanser serviks pada Disember 2017. Allah je tahu macam mana rasa hati bila dapat berita ni. Walaupun muka rileks tapi hati kita suami ni, Allah & kita je tahu.

Alhamdulillah syukur rahmatNya, pada hari selasa lepas, isteri saya buat check up semula di Hospital Shah Alam, 3 doktor sahkan rahim isteri saya bersih, perfect - no infection, no cancer anymore.
Rasa nak nangis je dengar berita tu. Tapi well you all know, tahan je air mata ego ni. Buat rileks je sambil sebut, "Alhamdulillah, tahniah. Allah beri hasil positif Sayang guna Vivix, Vita C Plus & Alfalfa Shaklee". Untuk isteri saya, hanya amalkan 2 bulan saja secara serius.

Bagaimana Vivix, Vitamin C dan Alfalfa membantu Masalah Kanser Serviks

Kanser terjadi disebabkan oleh sel badan kita yang sepatutnya menghasilkan sel baru yang sihat tapi menghasilkan sel baru yang rosak akibat kerosakan DNA yang menghantar maklumat yang salah. Banyak faktor mendorong perkara ini berlaku antaranya faktor pemakanan, kehidupan seharian, persekitaran yang tidak sihat dan ubat-ubatan. 

Oleh itu, keadaan kerosakan dan signal yang salah ini mesti dibendung. Pengambilan vitamin sangat membantu mengawal dan dengan izinNya ia akan sembuh.

Pertama....

ALFALFA sejenis vitamin yang membantu detoks toksin dari badan. Perkara ini penting sangat dilakukan supaya badan kita lebih bersih. Ia akan mengeluarkan kotoran ini dari badan dan biasanya dibuang semasa kita membuang air besar dan kecil. Apabila badan kita kurang toksik, makanan dan vitamin yang kita ambil akan memberikan khasiat yang optimum ke seluruh badan. 

Kedua....

VITAMIN C PLUS sangat membantu untuk menguatkan sistem imun. Berbeza dengan vitamin C lain, ia akan melepaskan vitamin C ini secara berperingkat dan memastikan badan lebih kuat dan sihat. Ia juga membantu luka dalaman dan luaran pulih dengan cepat. 

Akhir sekali,,,

VIVIX dimana berfungsi untuk memulihkan DNA badan yang rosak. Bila DNA ini dipulihkan ia akan memberi signal pada badan kita dengan memberitahu untuk menghapuskan sel yang rosak tadi. Sel-sel yang baru pula dipelihara dan memastikan ia menghasilkan sel yang sihat. Ia juga membantu setiap sel untuk menjanakuasa lebih baik bagi menghasilkan tenaga. 


Apa yang penting sekali.. pengambilan mestilah KONSISTEN. Kita berusaha dan yang menyembuhkan tetap Allah kan. Apa yang saya pelajari dari Puan Siti dan En Firdaus.


Sokongan keluarga. Memang sedih tapi ketenangan memang diperlukan terutama dari pasangan. Jangan cuba simpan dan sorok perkara penting seperti ni. Bila ramai tahu, usaha dan doa keluarga dan sahabat sangat diperlukan. Memang ada yang kata tak nak orang jumpa kita dan asyik simpati. Apabila ramai yang tahu, mereka lebih memahami dan mungkin akan cuba membantu sedaya upaya dari segi ilmu, doa, tenaga, penjagaan kesihatan dan pengalaman rakan sekeliling.

Sentiasa Rujuk Pada Pakar. Sentiasa membuat pemeriksaan susulan dan mengikuti nasihat dari doktor. Mereka lebih arif. Kawalan awal sangat membantu untuk tidak membiarkan kanser ini terus merebak. 

Usaha yang konsisten. Mereka memilih untuk Puan Siti mengambil Vivix, Alfalfa dan Vitamin C untuk membantu pemulihan. Dengan izin Allah, berkat usaha dengan konsisten Allah sembuhkan kanser serviks Puan Siti




Jika anda juga mengalami masalah yang sama, boleh terus hubungi saya,

Shidah Abdullah 
Whatsapp/sms : 012-6240197 

Lawati juga dan tinggalkan jejak tau Like di Fb page: shidotdotcom Add Friend di Fb : Shidah Abdullah Follow Instagram : shidotdotcom
Read More

Cara Hilangkan Gusi Berdarah

Terbaca topik gusi berdarah dari website berita harian. Menarik juga topik ni untuk kita tahu. Kebiasaannya yang saya perasaan bila menggosok gigi adakalanya berdarah. Kenapa ye?

Penyakit gusi ni dialami hampir 80% penduduk dunia. Ia dipanggjl penyakit periodontium.





Gusi berdarah bermula berlaku disebabkan keradangan pada gusi yang dipanggil gingivitis. Biasanya tak ada tanda-tanda ni sehingga kita tidak perasan mempunyai masalah ini. Ia mesti dirawat.

Jangan dibiar kerana ia akan merebak lebih terukan nanti ia akan menjadi lebih terus.
.

"Pada peringkat ini pesakit perlu memberi perhatian serius kerana tulang penyokong gigi juga musnah.

Malah, rawatan juga menjadi lebih rumit dan kemungkinan besar gigi terpaksa dicabut.

Namun, adakalanya ia tertanggal sendiri walaupun gigi tersebut tidak berlubang.

Beliau menegaskan, bukan semua radang gusi akan merebak menjadi periodontitis.

"Sesetengah individu yang mencecah usia 40 hingga 50 tahun menghidap penyakit radang gusi tanpa periodontitis kerana sistem pertahanan mereka kuat,'' jelasnya.

Menurut Dr. Rosnah, periodontitis bukan sejenis penyakit serius, ia hanya mengakibatkan gigi goyah sehingga terpaksa dicabut dan diganti dengan gigi palsu.

PUNCA
Pengenapan lembut mengandungi bakteria yang melekat di bahagian gigi berhampiran gusi adalah punca masalah ini.

Jika dibiarkan, plak yang berubah warna menjadi kuning dan kelabu ini menjadi lebih tebal.

Lama-kelamaan, plak yang tidak disingkir ini akan berubah warnanya menjadi kuning atau hitam, mengeras seperti batu dan membentuk karang gigi (kalkulus).

Plak bakteria ini kemudiannya mengeluarkan bahan-bahan asid toksin yang boleh menyebabkan gusi menjadi merah serta membengkak.

Pada peringkat ini, ia dipanggil radang gusi. Bagaimanapun, jika tidak dikawal ia akan menjadi periodontitis.

Plak bakteria serta kalkulus akan terus membentuk sehingga ke dalam gusi dan memusnahkan fiber periodontium serta tulang alveolus yang menyokong gigi.

Kesannya, gusi menjadi renggang dari gigi lalu meninggalkan satu ruang dipanggil pokok periodontium.

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI RADANG GUSI
Faktor etiologi primer - plak bakteria

* Plak bakteria adalah pengenapan lembut mengandungi bakteria yang melekat di permukaan gigi serta di bahagian gigi berhampiran gusi.

Plak di tahap minimum sukar dilihat secara kasar tetapi kehadirannya boleh dipastikan dengan menggunakan pewarna eritrosin.

Plak bakteria yang terdapat dalam mulut manusia mempunyai fungsi dan keperluan tertentu.

Bagaimanapun, plak bakteria yang dibiarkan membiak dan tidak dibuang akan menjadi lebih tebal sehingga memudaratkan gusi.

Lapisan plak yang tebal ini berwarna kuning atau kelabu.

Dalam beberapa minggu, plak ini akan mengeras seperti batu dan membentuk karang gigi (kalkulus) yang berwarna kuning atau hitam.

Plak bakteria boleh mengeluarkan bahan-bahan asid toksin yang boleh menyebabkan gusi merah serta membengkak.

Peringkat ini yang dipanggil radang gusi jika tidak dikawal akan menjadi periodontitis.

Periodontitis ialah apabila plak bakteria serta kalkulus terus membentuk sehingga ke dalam gusi dan memusnahkan fiber periodontium dan tulang alveolus yang menyokong gigi.

Akibatnya, gusi menjadi renggang dari gigi lalu meninggalkan satu ruang dipanggil poket periodontium.

Faktor etiologi sekunder pula terbahagi kepada:

a. Faktor ekstrinsik (setempat atau dalam mulut)

* Tampalan yang tidak sempurna atau permukaannya tidak licin.

* Karies gigi.

* Penggunaan alat seperti dentur atau aplians ortodontik.

* Kedudukan gigi yang tidak teratur.

* Kehadiran kalkulus atau karang gigi.

* Tabiat seperti menggigit benda asing dan bruksisma.

b. Faktor intrinsik (sistemik atau dalam badan)

* Penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah seperti leukemia, hemofilia dan Glanzmann's thrombaesthenia - gusi berdarah secara spontan.

* Penyakit diabetes mellitus (kencing manis).

* Penyakit HIV.

* Penyakit neutropenia seperti agranulositosis, cyclic neutropenia, chronic idiopathic neutropenia dan benign familial neutropenia.

* Pada awal kehamilan, wanita menghasilkan hormon estrogen dan progesteron yang menyebabkan radang gusi bertambah teruk.

* Terdapat kemungkinan tumbesaran pada gusi (epulis penghamilan).

* Ubat-ubatan - yang dimakan oleh pesakit yang menjalani pemindahan organ (cyclosporin), ubat penyakit jantung (nifedipine) dan ubat penyakit sawan atau epilepsi (sodium dilantin) akan mengakibatkan pertukaran fibrosis pada gusi.

* Kekurangan vitamin C.

* Penyakit Sindrom down - kekurangan faktor pertahanan.

* Masalah kekurangan air liur - akibat radioterapi, kimoterapi atau Sindrom sjogrens.

TANDA-TANDA

*Perubahan pada gusi

Gusi berubah warna menjadi merah kebiru-biruan, bengkak pada konturnya.

Pada peringkat ini, nafas pesakit mula berbau. Gusi yang sihat disokong dengan kuat oleh fiber periodontium dan tulang alveolus.

Ia berwarna merah jambu pucat, kukuh apabila disentuh dan tidak mudah berdarah apabila gigi digosok.

Bagaimanapun, sesetengah etnik yang berkulit hitam mempunyai warna gusi yang lebih gelap.

* Pempoketan

Gusi yang sihat dan tidak bermasalah akan rapat dengan gigi. Bagaimanapun, kemusnahan fiber periodontium serta tulang penyokong gigi menyebabkan berlakunya pempoketan.

Poket ini terbentuk apabila plak dan kalkulus menggantikan fiber periodontium.

Keadaan ini mengakibatkan gusi menjadi renggang. Kandungan poket yang terdiri daripada plak, kalkulus dan sisa-sisa makanan ini tidak boleh dibersihkan hanya dengan berus gigi.

Malah, penyakit ini dianggap telah kronik apabila berlakunya pembengkakan dan bernanah.

RAWATAN

Tunjuk ajar kebersihan mulut diikuti dengan rawatan mengikis plak dan karang gigi dikikis (penskaleran). Rawatan ini diikuti dengan menggilap permukaan gigi hingga licin (pengilapan).

Kerjasama pesakit untuk mengawal plak dengan berkesan amat penting supaya plak tidak berulang.

Bagaimanapun, jika radang gusi telah merebak menjadi periodontitis, gigi masih boleh diselamatkan jika kemusnahan pada tulang tidak serius.

Cara rawatan adalah sama seperti radang gusi, tetapi satu prosedur pengetaman akar gigi akan dilakukan.

Akar gigi yang berhadapan dengan poket periodontium dikikis untuk menghapuskan toksin yang melekat di permukaan akar gigi.

Ini bagi membolehkan fiber periodontium baru dibentuk dan gusi yang renggang itu boleh diperkukuhkan.

*Pembedahan

Jika masih terdapat poket periodontium selepas prosedur dilakukan, pembedahan periodontium perlu dilakukan.

Selepas pembedahan, kegoyahan gigi berkurangan dan nanah serta kejadian gusi berdarah akan berhenti.

Sebaliknya, jika penyakit itu di tahap lanjut terdapat kemungkinan gigi yang terbabit terpaksa dicabut. Rawatan periodontium mungkin mengambil masa yang panjang dan beberapa susulan.

Kejayaan rawatan periodontium juga bergantung kepada komitmen pesakit untuk meningkatkan kebersihan mulut supaya penyakit itu tidak berulang.

Pada masa yang sama, pesakit yang telah tamat rawatan disaran berjumpa doktor dalam fasa pengekal untuk memastikan ia tidak berulang.






SUSTAINED RELEASE VITAMIN C

Berfungsi untuk memperbaiki simpton pendarahan. Kekurangan vitamin C adalah penyebab gusi berdarah. Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian. Vitamin C dengan pelepasan secara berperingkat dapat membantu menyalurkan vitamin C berterusan. Ia juga membantu dalam menyokong tulang,igi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.

Jom baca apa manfaat vitamin C kepada tubuh badan kita. 

✅ Melawan Kanser
Salah satu fungsi Vitamin C adalah melawan kanser. Mereka yang memilih makanan yang sarat dengan Vitamin C seperti buah-buahan dan sayur-sayuran memiliki risiko lebih rendah terkena kanser payudara. Bahkan ada sumber mengatakan Vitamin C dapat dijadikan sebagai racun bagi sel-sel kanser tertentu.
✅ Memperbaiki Kulit
Vitamin C mengandungi antioksidan yang sangat di perlukan oleh kulit,di mana antioksidan berfungsi untuk meneutralkan radikal bebas yang tersimpan akibat terkena sinaran matahari.
✅ Mencegah Diabetis
Vitamin C mampu untuk menurunkan kadar gula yang terdapat dalam tubuh dan dapat mencegah efek buruk daripada penyakit diabrtis pada penderitanya.
✅ Mengawal Tekanan Darah
Tekanan darah tinggi merupakan penyakit yang sangat berbahaya dan boleh menyebabkan kematian pada orang yang menderitanya. Mengambil Vitamin C dengan dos yang di tetapkan secara rutin dapat mengawal tekanan darah dengan lebih baik.
✅ Meningkatkan Mood
Kekurangan Vitamin C akan menyebabkan perubahan psikologi. Peneliti dari McGill Universiti mengatakan bahawa pengambilan suplemen vitamin C (500mg dua kali sehari) mampu memperbaiki mood dan menghilangkan rasa gelisah.
✅ Menurunkan Risiko Serangan Jantung
Vitamin C dapat menghilangkab aterosklerosis yang berada di dalam jantung. Aterosklerosi adalah suatu keadaan di mana arteri jantung menebal dan dapat meningkatkan terjadinya serangan jantung kerana darah menjadi tidak lancar.




OSTEMATRIX


Merawat gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat. Ia membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi. Ia juga mengandungi magnesium,vitamin D dan mineral zink,tembaga,manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.


Shidah Abdullah Whatsapp/sms : 012-6240197 Lawati juga dan tinggalkan jejak tau Like di Fb page: shidotdotcom Add Friend di Fb : Shidah Abdullah Follow Instagram : shidotdotcom
Read More

Cara Mulakan Program Detox Dengan Betul

Assalamualaikum

Syukur alhamdulillah kita dah selesai melepasi fasa berhari raya. Haaa tapi dah timbang berat ke belum? Mesti berdebar nak naik penimbang. Kena la insaf. Mesti dapat rasa perbezaan semasa ramadhan dan lepas raya. Entry kali ni saya kongsikan persediaan saya untuk program detox yang akan bermula minggu hadapan. 

Masa kita berpuasa, badan kita berehat dari bekerja keras dari memproses makanan yang kita ambil. Kita lebih rasa segar dan berat badan pun ada penurunan berbanding lepas Raya. Tapi lepas raya sakan kita makankan. So saya memilih untuk detox. 

Ok di sini saya kongsi langkah-langkah persediaan nak mulakan detox.



1. Ambil Gambar

Ambil gambar seluruh badan anda dari bahagian hadapan, sisi kiri dan kanan. Ini bertujuan melihat perubahan sebelum dan selepas program detox. Sebaiknya ambil gambar di dinding yang putih. Tutup aurat jika berniat untuk kongsikan kejayaan menurunkan berat badan di media sosial.




2. Shopping barang-barang dapur

Untuk detox, sebaiknya makanan disediakan dari rumah untuk lebih Clean. Rancang menu pagi, tengahari, malam dan snack untuk disediakan. Menu lebihkan fiber dan protein. Kurangkan karbohidrat. Menu masakkan fokus konsep kukus grill panggang. Bila dah tahu menu boleh terus pergi shopping. Kebiasaannya bahan makanan yang clean, kurang gula dan garam lebih mudah didapati di Jaya Grocer.




3. Gunakan Penimbang khusus

Menggunakan penimbang yang sama paling penting untuk monitor penurunan berat badan. Kalau lebih baik, beli timbang yang boleh menganalisa air dalam badan, kandungan lemak. Kita akan lebih mudah mengetahui kesan pemakanan berlemak terhadap kadar kesihatan kita.




BACA : 5 CARA MENIMBANG BADAN DENGAN BETUL

4. Rekod Ukuran Badan Sebelum Program Detox


Ambil ukuran dan catitkan di dalam buku dan kongsikan dengan kawan-kawan dan keluarga agar mereka memahami hasrat anda untuk detoks. Tidak la mereka ajak makan 

  • Berat badan dalam kg
  • Tinggi dalam cm
  • Ukur lilit pinggang dalam inci
  • Ukur lilit peha dalam inci
  • Ukur lilit lengan dalam inci
  • Ukur lilit perut dalam inci
  • Ukur lilit dada dalam inci

Selain itu, gunakan juga untuk kira
  • Body Mass Index (BMI) paling ideal = 25. Kita akan tahu berat yang perlu  diturunkan/dinaikkan bagi mencapai BMI ideal. Tu la target kita. 
  • Basal Metobolic Rate (BMR) iaitu kadar pembakaran kalori dalam tempoh tidak melakukan aktiviti
  • Daily Calori Rate (DCR) iaitu jumlah kalori yang perlu diambil setiap hari. Boleh juga menggunakan DCR calculator online.
Ini dapat membantu kita mencapai matlamat dengan jelas  dan memahami bagaimana badan kita bekerja.


5. Jadual exercise

Kita detox bukan sekadar nak turun berat badan tapi kita mahukan bentuk badan yang cantik dan otot terbina dengan baik. Untuk itu, buat la senaman, jogging, zumba dan sebarang aktiviti yang dapat membakar lemak dan menghasilkan otot baru.


6. Set detox

Untuk kesan kepada keseluruhan badan. Badan kita mempunyai organ yang berfungsi mendetoks toksik dari badan iaitu paru-paru, jantung, hati, kulit, buah pinggang dan usus. Tapi jika toksik terlalu banyak, ia merendahkan fungsi organ. Tu sebab perlu sangat kita lakukan detoks. Berikut adalah lima (5) vitamin diperlukan untuk detoks iaitu;-




1. Alfalfa membantu untuk menyingkirkan toksik dari seluruh badan.


2. DTX complex membantu menyingkirkan toksik dari dalam hati terutama bagi yang selalu makan ubat.


3. Peppermint Ginger membantu membuang angin-angin dari badan.


4. Herblax membantu mencuci kerak-kerak di usus supaya tidak menyekat proses pembuangan


dan akhir sekali..


5. Vivix akan memelihara dan memlindungi sel badan kita dari kerosakan sel terutama DNA.







Insyaallah, program detoks kita sangat membantu menurunkan berat badan dan membantu badan kita bekerja lebih efisien dan lancar. Kita juga dapat menjauhkan diri dari sebarang penyakit. 


Testimoni Set Detoks






Dapatkan Set Detox dengan menghubungi saya terus sekarang;-


Shidah Abdullah 
Whatsapp/sms : www.wasap.my/60126240197

Lawati juga dan tinggalkan jejak tau 
Like & Follow di Fb page: shidotdotcom 
Add Friend di Fb : Shidah Abdullah 
Follow Instagram : shidotdotcom
Read More

Cara Mengatasi Masalah Gugur Rambut

Assalamualaikum 

Entry kali ni nak cerita tentang masalah keguguran rambut. Rambut kita memang akan gugur setiap hari dalam anggaran 100 helai sehari. Kemudian dalam tempoh seminggu ke 2 minggu rambut akan mula tumbuh semula.

Masalahnya, kalau tak tumbuh semula macamana? Sure panikkan.

Apa pun jom kita kenal pasti punca rambut gugur. 

1. Perubahan hormon  
Kepala kita ada kantung rambut yang mengeluarkan anggaran 20 helai rambut. Pertumbuhan rambut dipengaruhi oleh system hormon androgen di mana testosterone dan dihydrotestosterone termasuk di dalamnya. Namun, bila hormon ni meningkat menyebabkan rambut akan nipis dan mudah patah. Folikel rambut sensitif sangat dgn hormon ini


2. Kekurangan protein dalam badan
Kekurangan protein dalam pengambilan makanan harian boleh menyebabkan rambut tumbuh tidak sihat. Ia menjadi warna perang dan rambut mudah patah. Diet terlalu ketat  terutama bagi yang hendak menurunkan berat badan tanpa mengambil kira zat adalah diet keliru. Kesannya lebih buruk lagi

3. Kemoterapi 
Bagi pesakit kanser, mereka akan mengalami botak keseluruhan. Ia dipanggil Anagen Effluvium. Rambut yang tumbuh juga akan rosak. Ia memerlukan cukup zat tambahan bagi menyokong pertubuhan semula sel-sel.

4. Bahan kimia 
Kita hari-hari terdedah dengan bahan kimia. Bagi rambut, pemilihan shampoo dan segala jenis bahan dandanan mesti diteliti. Tanyalah yang pakar bagi mengelakkan penggunaan bahan kimia yang merosakkan rambut. Ini termasuk bagi yang suka mewarnakan rambut dan juga meluruskan rambut ye. 

5. Stress atau tekanan
Alopecia areata atau stress berlebihan menyebabkan tubuh menghasilkan sel limfosit T yang menyerang folikel atau akar rambut pada kepala. Lebih baik anda menyawalnya. 

6. Kehidupan seksual berlebihan

7. Kekurangan darah semasa hamil dan selepas kehamilan. 

Cadangan Vitamin Bagi Mengatasi Masalah Rambut Gugur

Pengambilan vitamin tambahan adalah bagi menambah baik dan mencukupkan zat bagi memastikan rambut kekal sihat. Tiga vitamin utama sangat membantu mengawal dan membaiki sistem badan bagi mengelakkan rambut gugur.


1. ESP - membantu meningkatkan kekurangan protein. Ia berasaskan soya non gmo yang tidak diubah suai genetik secara kimia dan sangat sesuai untuk semua peringkat umur . Bila protein mencukupi ia akan membantu rambut tumbuh dengan sihat.


2. B complex -bila rambut mula berkurangan, rasa risau dan trauma menyebabkan keadaan menjadi lebih teruk. Pengambilan vitamin b sangat membantu mengawal stress dan saraf lebih bertenang.

dan akhir sekali...


3. Omegaguard - minyak ikan yang kaya dengan omega 3 berfungsi sebagai agen Anti keradangan. Keradangan pada rambut bermaksud kerosakan dari dalam. Omegaguard sangat membantu menghalang kerosakan rambut dari menjadi lebih teruk lagi.





Jika berminat untuk mendapatkan set ini boleh hubungi saya terus Shidah Abdullah di whatsapp www.wasap.my/60126240197.

Lawati juga dan tinggalkan jejak tau
Like di Fb page: shidotdotcom
Add Friend di Fb : Shidah Abdullah
Follow Instagram : shidotdotcom
Read More

Cara Menghilangkan Jerawat Dengan Berkesan Bagi Jerawat Teruk

Masalah jerawat memang merunsingkan. Buat kita down dan rasa rendah diri. Teringat di National Convention pemenang YOUTH Star cerita bagaimana dia mengalami masalah kulit yang teruk sehingga anak sendiri cakap "Mami tak cantik". Memang sentap dan sedih sangat. Keluar rumah pun tutup muka.



Jerawat banyak puncanya. Antaranya;

1. Faktor genetik keluarga; jenis kulit kita semua diwarisi. Tak banyak kena juga tempiasnya. Bagus kita lihat sekeliling keluarga kita dan kita akan tahu jenis kulit kita. Kita kena memilih cara terbaik untuk menjaganya.

2. Kelenjar sebum yang aktif mengeluarkan minyak menyebabkan pori-pori terbuka dan menyebabkan jerawat mudah timbul

3. Pemilihan produk yang salah. Pemilihan produk kecantikan dan pembersihan muka yang tak bersesuaian dengan kulit menjadikan kulit lebih teruk lagi. Sebagai contoh, kulit jenis berminyak tidak sesuai memilih kosmetik berasas minyak. Kena lebih teliti dalam memilih. Jika tidak, akibatnya jerawat mudah timbul.

4. Hormon tidak stabil juga menyebabkan perjalanan tubuh terganggu dan kita mudah tertekan dan menggalakkan jerawat tumbuh.

Selain tu, kita kena juga tahu masalah jerawat kita ni kategori mana. Sebab setiap jenis jerawat penjagaannya juga berbeza sedikit. Penjagaan perlu teliti bagi mengelakkan kuman di muka. Ada 3 jenis jerawat;-
  • White head (putih); liang roma kecil dan masih boleh dikawal 
  • Blackhead; liang roma terbuka dan akan berlaku pigmentasi pada kulit
  • Jerawat besar; keradangan seperti bengkak dan kesan parut sangat teruk

Cadangan Set Masalah Jerawat Yang Sesuai 

Untuk kali ni saya kongsikan vitamin yang sesuai bagi yang mengalami masalah jerawat. 




  1. Sustained Released Vitamin C Plus; meningkatkan system imun dan menyekat bakteria; mengecutkan jerawat; hilangkan parut jerawat
  2. B complex; anti stress dan mengurangkan ketegangan saraf 
  3. GLA complex; sangat membantu mencairkan minyak dalam sebum. Ia dapat mengurangkan rongga tersumbat dan menstabilkan hormon. Selain itu, ia membantu  pulihkan luka jerawat
  4. Garlic Complex; keadaan sekeliling yang kotor sangat mudah bakteria melekat pada muka. Bawang putih yang anti bakteria sangat membantu melawan bakteria dari membiak dan menjadi punca jerawat.

Selain itu, jaga juga kebersihan luaran kulit kita. Beli pencuci yang bersesuaian dengan 6 Langkah Lengkap Mencuci Kulit Wajah 






Bagi yang hendak mendapatkan Set Masalah Jerawat boleh terus hubungi saya dengan click link ini www.wasap.my/60126240197. Konsultansi penuh cara pengambilan set ini.

Shidah Abdullah
Whatsapp/sms 012-6240197

Lawati juga dan tinggalkan jejak tau
Like di Fb page: shidotdotcom
Add Friend di Fb : Shidah Abdullah
Follow Instagram : shidotdotcom


Kredit gambar kepada Tribunnews.com

Read More

Set Penyusuan Ibu Pilihan Terbaik

Penyusuan anak secara eksklusif sekurang-kurangnya sehingga anak berumur 6 bulan. Ini memang yang diidamkan oleh semua ibu-ibu.

Tentu sekali ada cabarannya. Kena cekal dan belajar teknik penyusuan terbaik. Yang paling penting 'mommy' kena jaga pemakanan supaya khasiat ibu dan anak mencukupi. Semuanya kongsi berdua.

Tapi cukup ke?

Kalau dah khasiat sayur dan buah pun tinggal separuh dari zaman mak kita dulu, macamana nak cukupkan. Ambil paling senang ayam yang viral membesar cepat dengan teknologi. Scarykan.

Set Penyusuan diperkenalkan khusus untuk ibu-ibu yang menyusukan anak dengan 7 produk utama.
✔️ Alfalfa
✔️ B complex
✔️ ESP
✔️ Omegaguard
✔️ Ostematrix
✔️ Vitamin C
✔️ Vitalea

Berikut adalah testimoni ibu-ibu yang mengambil set penyusuan ni.


Hubungi saya :
Shidah Abdullah
Whatsapp www.wasap.my/60126240197

Lawati juga dan tinggalkan jejak tau
Like di Fb page: shidotdotcom A
dd Friend di Fb : Shidah Abdullah
Follow Instagram : shidotdotcom
Read More

Derita Pesakit Gout Hilang Dengan Air Mata

Assalamualaikum. 

Apa khabar semua? Semoga semuanya sentiasa sihat selalu. Entri saya kali ni nak kongsikan berkaitan penyakit gout. Biasa yang kita degar gout biasanya dihidapi oleh lelaki kan. Jarang sekali berlaku pada wanita kerana wanita ada kitaran haid.

Saya ada terjumpa dengan adik ni muda lagi. Umur baru awal 30an tapi jalannya terdengkot-dengkot. Kesiannya dia. Bila ditanya "Saya ada gout kak". "Alahai dik muda lagi ko dik". Biasa tengok orang-orang yang dah berumur yang kena. 

Mula-mula kita kenal dulu


Apakah Penyakit Gout?

Gout ini adalah keadaan di mana keradangan berlaku yang menyebabkan kesakitan pada tendon, sendi dan akan berlakunya bengkakkan. Ia juga boleh jadi tanda-tanda penyakit lain seperti batu karang, urate nephropathy dan tophi.  Ini berlaku disebabkan oleh tahap asid urik dalam darah yang terhablur dan disimpan di sendi tendon dan tisu. 

Klip video dari MyHealth ini menerangkan tentang Gout;-





Apakah Punca Gout?

Gout berlaku disebabkan terdapat lebihan asid urik di dalam badan kita. Asid urik merupakan bahan kumuhan yang berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin. Biasanya badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui pembuangan air kencing atau urin. 

Tapi bagi pesakit gout, asid urik yang berlebihan ini tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi (lihat gambar). Penyakit ini sering dihidapi oleh kaum lelaki dalam lingkungan umur antara 30 hingga 60 tahun. 



Gout ini merupakan penyakit paling lama dihidapi dari zaman dulu lagi. Dulu, gout boleh menyebabkan kecacatan dan kemudaratan. Alhamdulillah dengan kemajuan perubatan, gout boleh dikawal

Tanda-Tanda Gout

  • Gout biasanya menyerang ibu jari kaki
  • Ibu jari kaki akan menjadi merah, panas, bengkak dan tersangatlah sakit
  • Serangan biasa akan berlaku tiba-tiba, kerap terjadi di waktu malam
  • Apabila ia menyerang sendi, rasanya sangat berbisa. Jika bergesel dengan selimut pun akan rasa terseksa.
  • Sakit ini akan menyerang kembali selepas berminggu atau berbulan-bulan
  • Bukan sendi di ibu jari sahaja boleh diserang, sendi di buku lali, lutut, pergelenagn tangan dan jari juga boleh diserang.


Kesan-kesan Gout

  • Asid urik akan berkumpul di bawah kulit. Ia akan membentuk benjolan yang dipanggil "tophi".
  • Dalam saluran urinari pula, asid urik boleh berkumpul dan membentuk batu karang
  • Selain itu, penghidap gout juga sering menghidapi penyakit atau masalah kesihatan lain seperti kegemukan, darah tinggi, hiperlipidemia dan diabetes.

Adakah Gout Boleh Diwarisi?

Ya! Gout boleh diwarisi tetapi bergantung pada faktor persekitaran seperti gaya hidup dan pemakanan. Namun ia masih boleh dikawal jika mengamalkan cara hidup sihat seperti bersenam, menjaga pemakanan dengan memilih yang bersesuaian.

Apakah makanan yang perlu dielakkan oleh pesakit gout?

Pengambilan makanan berprotein tinggi sepeti makanan laut, kekacang dan daging merah yang tinggi purin boleh mencetus gout. Satu kajian mendapati mereka yang mengambil daging merah dan makanan laut secara kerap mempunyai 50% potensi lebih medapat penyakit gout. 

Antara makanan-makanan yang mesti dielakkan;-
  • Organ dalaman seperti hati, paru, ginjal dan otak
  • Ikan bilis, kembung, sardin
  • Daging cincang
  • Ekstrak daging, ragi dan kiub rebusan daging (tinggi protein)
  • Makanan bercengkerang seperti ketam, udang dan kerang (seafood)
  • Asparagus, bunga kobis, cendawan dan bayam
  • Kekacang


Cara terbaik untuk mengatasi Gout

  1. Mengamalkan diet yang rendah purine iaitu berprotein tinggi dengan mengambilnya secara sederhana seperti yang disenaraikan di atas.
  2. Minum air pada kadar yang banyak. Ini membantu menyingkirkan asid urik melalui pembuangan air kencing
  3. Kawal berat badan
  4. Rajin-rajin la bersenam dapat membantu badan berfungsi dengan lebih baik
  5. Amalkan makan ceri atau strawberi bagi mengurangkan asid urik


Apakah supplemen yang dicadangkan untuk membantu pesakit Gout?

1. Vivix
2. Alfalfa
3. Omega Guard
4. Performance Drink

Jom kita tengok bagaimana setiap supplemen membantu pesakit Gout

Vivix 
  • Melindungi dan memperbaiki DNA dari pada rosak. 
  • Ia memberi impak positif dalam pengawalan genetik
  • Menggalakkan pembetukkan mitochondria di dalam sel agar badan pesakit lebih berfungsi dengan lebih baik
  • Ia juga melambatkan protein AGE yang menyebabkan sel-sel badan rosak 

Alfalfa
  • Menyingkirkan toksik secara lembut dari badan
  • Pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak untuk detoks dari badan
Omega Guard
  • Asid Dekosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid omega 3 yang ditemui dari ikan laut dalam.
  • Kedua-dua asid ini mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit gout

Performance Drink
  • Sejenis isotonik yang membantu memastikan tubuh pesakit gout mempunyai kandungan air dan gula yang cukup supaya tidak berlaku dehidrasi.

Testimoni Pesakit Gout dengan Set ini

Ini testimoni usaha seorang isteri memastikan suaminya bebas GOUT


Bagaimana nak mendapatkan Set Gout Shaklee ni?

Klik butang di bawah untuk membeli set ini terus secara online.

 

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan seperti baget yang limited, hubungi saya terus;-
Shidah Abdullah di no. telefon 012-6240197. Setiap pembelian akan disertakan dengan

  • Cara pengambilan yang terbaik untuk kesan optimum
  • Konsultansi percuma


Sumber:
Arthritis Foundation www.arthritis.org
MyHealth; Gout


Read More

Set Penyusuan (Breastfeeding) Adalah Penggalak Penyusuan Eksklusif

Penyusuan eksklusif berlaku apabila bayi disusukan dengan susu ibu dalam tempoh 6 bulan tanpa dicampurkan dengan susu formula. Bagi menjayakan matlamat penting ini set penyusuan shaklee adalah penggalak penyusuan eksklusif.



Set Penyusuan (Set B) ini terdiri daripada :-

♥ Vitalea iaitu multivitamin dan multimineral yang membekalkan keperluan vitamin dan mineral keperluan harian tubuh.

♥ Vita-C pula amat penting untuk kesegaran sel, mempertingkatkan imuniti tubuh, mencantikkan kulit dan antioksidan.

♥ B Complex dapat mengurangkan stress, mengimbangi hormon, membakar makanan menjadi tenaga, asid folik penting dalam penyusuan ibu.

♥ Alfalfa yang digunakan sebagai penambah susu di negara Barat.


Hebatnya penyusuan eksklusif untuk bayi adalah khasiat susu ibu yang sangat istimewa. Ia mudah dihadam oleh bayi. Sumber vitamin lengkap membantu tumbesaran sempurna bayi.

Hebatnya penyusuan eksklusif untuk si ibu adalah program pelansingan khas tanpa kos. Ia sangat mudah dilakukan dengan hanya memastikan 4 perkara penting dilakukan

1. Minum 3 liter air sehari

2. Pam secara konsisten 3 jam sekali. Sekarang mengepam sangat mudah. Banyak free-style pump set seperti Medela atau Event. Semua boleh dibeli secara online seperti  Lazada, Enjoy Breastfeeding dan lain-lain.


3. Menyusukan anak secara terus bagi memberi isyarat (demand) untuk penghasilan susu. Yang ini penting se

4. Berdoa dan kekal positif

Semoga semua ibu-ibu terus cekal menyusukan bayi secara eksklusif dan menghayati setiap saat bersama bayi kita. Memang seronok melayan keletah mereka menyusu terutama bila baby dah berumur 1 tahun 5 bulan ke atas taktik dan gaya menyusu mereka yang lebih unik dan extraordinary.


APA SAJA UNTUK ANAK-ANAK.. BETULKAN IBU HEBAT. 

INGINKAN SET INI HUBUNGI SAYA TERUS. 

Shidah Abdullah
012-6240197
Read More
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...